مرجع قضایی صالح در رسیدگی با ایجاد اختلاف در صلاحیت محلی

مرجع قضایی صالح در رسیدگی با ایجاد اختلاف در صلاحیت محلی

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 24 دیوانعالی کشور صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اختلاف در صلاحیت، جرایم متعدد، صلاحیت محلی، محل دستگیری متهم، محل وقوع جرم، محل کشف جرماختلاف در صلاحیت، صلاحیت محلی، محل وقوع جرم، محل دستگیری متهم، جرایم متعدد، محل کشف جرم

چکیده رای

زمانی که احتمال قوی بر کشف جرایم دیگر وجود داشته باشد، دادگاه محل اقامت و دستگیری متهمان صلاحیت رسیدگی دارد نه دادگاه محل وقوع جرم مکشوفه.

خلاصه جریان پرونده

به حکایت اوراق پرونده پیوست حسب گزارش مورخه 22/08/91 کلانتری … ت به قاضی کشیک دادسرای ناحیه 10 ت ، مأمورین به یک دستگاه موتورسیکلت پلاک … مشکوک می‌گردند و با بررسی امر متوجه می‌گردند سابقه سرقت دارد. در این مورد ح.د. دستگیر می‌گردد. در بازرسی از وی سه عدد کارت سوخت کشف گردید در بازجوئی از وی اعلام می‌دارد موتورسیکلت را از ع.ح. به همراه الف.الف. با چک‌های مسروقه خریداری نموده است. در رابطه با سرقت ت.م. نیز دستگیر می‌گردد. در ادامه تحقیقات و بررسی مالک موتورسیکلت به نام آقای الف.ز. شناسایی و با تحقیق از وی معلوم می‌گردد موتورسیکلت را در حوزه قضائی شهر ه از وی به قصد خرید می‌گیرند و به عنوان امتحان و آوردن بقیه پول وی از محل متواری می‌گردند. متهم دیگر به نام الف. خواهر زاده ت.م. به عنوان سارق کارت‌های سوخت مکشوفه اعلام می‌گردد که دسترسی به وی میسور نمی‌گردد و آقای دادیار شعبه اول دادسرای ناحیه 10 با توجه به اعلام سرقت موتورسیکلت در کوهسار شهر ه قرار عدم صلاحیت به شایستگی رسیدگی دادسرای عمومی شهر ه صادر می‌نماید. پرونده به دادسرای شهر ه ارسال می‌شود و به شعبه بازپرسی شهر ه ارجاع می‌شود. ایشان نیز با توجه به کشف سرقت در ت ، دستگیری متهمان در ت  و ارتکاب سرقت‌های دیگر با عدم پذیرش صلاحیت خود پرونده را به دیوان‌عالی کشور ارسال می‌دارد که این به شعبه 24 ارجاع می‌شود.

رای دیوان

درخصوص حدوث اختلاف در صلاحیت رسیدگی فی‌مابین دادسرای عمومی و انقلاب ت  و شهر ه با توجه به محتویات پرونده و کشف موتورسیکلت مسروقه و کارت‌های سوخت مسروقه و محل اقامت سارقین که در ت  می‌باشد و دسترسی به متهمان در ت  که رسیدگی در ت  سهل‌تر خواهد بود و پیگیری موضوع و ادامه تحقیق از متهمان دستگیر شده سرقت‌های دیگر نیز به احتمال قوی کشف خواهد شد. لذا مستنداً به ماده 53 و قسمت دوم ماده 54 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری رأی به صلاحیت رسیدگی دادسرای عمومی و انقلاب ت  صادر می‌گردد.

رئیس شعبه 24 دیوان‌عالی کشور ـ مستشار شعبه

لشکری ـ شوشتری

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.