مرجع قضایی صالح در رسیدگی با ایجاد اختلاف در صلاحیت محلی

مرجع قضایی صالح در رسیدگی با ایجاد اختلاف در صلاحیت محلی

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 2 دیوانعالی کشور صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اجرا حکم، اختلاف در صلاحیت، جرایم مختلف، ختم رسیدگیاختلاف در صلاحیت، جرایم مختلف، ختم رسیدگی، اجرا حکم

چکیده رای

چنانچه شخصی در دو شهر مختلف مرتکب جرایم مختلفی شده باشد و به جرایم ارتکابی واقع در یکی از شهرها رسیدگی و حکم صادر شده و حکم صادره در حال اجرا باشد، مورد از موارد اختلاف در صلاحیت نیست.

خلاصه جریان پرونده

موضوع و جریان پرونده به نحو جامع و کامل در گزارش مورخه 6/6/1391 شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ف  آمده است. لذا این قسمت از گزارش مزبور عیناً نقل می‌گردد ….. آقای ر.ق. فرزند ش. به اتهام سرقت یک دستگاه موتورسیکلت از روستای شیخ‌ها از توابع شهرستان د  موضوع شکایت آقای ع.ح. تحت تعقیب قرار گرفته و موتورسیکلت در شهرستان ق  کشف و دادسرای عمومی و انقلاب د به استناد اینکه متهم ر.ق. دارای اتهام های دیگری در حوزه قضائی ق  می‌باشد با صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به دادسرای عمومی و انقلاب ق  ارسال نموده است و بازپرس محترم شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب ق  نیز با استدلال اینکه متهم ر.ق. در شعبه سوم دادیاری ق  دارای پرونده اتهامی بوده و آن شعبه قرار عدم صلاحیت به شایستگی و صلاحیت دادسرای ف  صادر کرده، لذا این پرونده را جهت رسیدگی به اتهام متعدد متهم به صورت یک‌جا با قرار عدم صلاحیت به این شعبه ارسال نموده است و بعد از مطالبه پرونده اجرایی از اجرای احکام ف  مشخص شد که آقایان ر. و م.ق. (هر دو برادر) از سال 1389 به اتهام مشارکت در سرقت یک رأس گوسفند تحت تعقیب قرار گرفته و پس از صدور قرار مجرمیت با تفکیک پرونده علیه هر دو کیفرخواست صادر و دادگاه جزایی نیز آنان را محکوم کرده که ظاهراً‌ حکم نسبت به هر دو غیابی بوده که محکومیت م. در حال اجرا می‌باشد و یک ماه به اتمام حبس وی باقی مانده و رد مال ندارد و حکم جزایی درمورد ر.ق. هنوز اجرا نشده …….. و پس از مقدمه مزبور بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب ف  با این استدلال که متهم ر.ق. هیچ پرونده اتهامی جریانی در این دادسرا ندارد و تنها استناد مرجع صادرکننده قرار عدم صلاحیت این بوده که به اتهامات متعدد متهم در اجرای ماده 183 قانون آیین دادرسی کیفری یک‌جا رسیدگی شود و این در حالی است که پرونده اتهامی قبلی نامبرده مختومه و در اجرای احکام می‌باشد، لذا چون اساساً‌ جرم در این حوزه و نیز در حوزه قضائی ق  واقع نشده است و هیچ پرونده مفتوح در این در حوزه قضائی وجود ندارد، لذا قرار عدم صلاحیت به شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان د  صادر و با حدوث اختلاف در صلاحیت، پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است که در تاریخ بالا هیأت شعبه تشکیل و پس از ملاحظه محتویات پرونده و استماع نظریه دادیار محترم دادسرای دیوان‌عالی کشور مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته مشاوره نموده چنین رأی می‌دهد:

رای دیوان

با توجه به اوراق پرونده و با توجه به قرارهای عدم صلاحیت رسیدگی صادره در پرونده و با توجه به استدلالی که در هر یک از قرارهای مزبور شده و نوع بزه عنوان شده و صرف نظر از صحت و سقم موضوع و با توجه به محتویات پرونده، مستنداً‌ به مواد 53 و 54 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب حوزه قضائی شهرستان د  برای رسیدگی ‌به پرونده مطروحه صالح خواهد بود. علی‌هذا با اعلام صلاحیت مرجع مذکور در مورد اختلاف حاصله، رفع اختلاف می‌نماید و مقرر می‌دارد دفتر پرونده را از موجودی کسر و به مرجع مربوط ارسال شود. 

رئیس شعبه 2 دیوان‌عالی کشور ـ مستشار شعبه

هاشمی ـ طباطبایی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.