محرومیت از شغل به عنوان مجازات غیر موجه

محرومیت از شغل به عنوان مجازات غیر موجه

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 19 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: اطلاع به اداره اماکن، ضرب و جرح عمدی، مجازات غیر موجه، محرومیت از شغلضرب و جرح عمدی، محرومیت از شغل، مجازات غیر موجه، اطلاع به اداره اماکن

چکیده رای

محکومیت به محرومیت از شغل بدون جواز برای ایراد ضرب و جرح موجه نیست و در این مورد اطلاع به اداره اماکن کافی است.

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای م. ، فرزند الف.، دایر به 1- فحاشی 2- ایراد ضرب عمدی نسبت به شاکیه، خانم م.ر. فرزند ب. در تاریخ 30/4/1391 دادگاه با عنایت به شکایت بزه دیده و گزارش ضابطین دادگستری و نظر پزشک قانونی به شرح صفحه‌ی پنجم پرونده که مبین ایراد و عروض کبودی‌های دست و زانوی مصدومه می‌باشد، ایضاً تحقیقات مقدماتی به عمل آمده در شعبه‌ی دهم بازپرسی ناحیه‌ی 16 تهران و مفاد قرار مجرمیت و مدلول کیفرخواست اصداری از شعبه و دادسرای مرقوم و اظهارات مطلعین و تحقیقات معمول و اظهارات طرفین و اقرار متهم در جلسه‌ی دادگاه که موید حمله و هجمه‌ی مرتکب به شاکیه می‌باشد و محتویات پرونده و جامع جوانب امر، بزهکاری مرتکب، محرز است. بنابراین دادگاه به استناد مواد 47 و302 و484 و608 قانون مجازات اسلامی و با لحاظ شدت تهاجم و به منظور ایجاد بازدارندگی و جلوگیری از تکرار بزه، م.ف. را بابت هتک حرمت لفظی (فحاشی و هتاکی موصوف) به 60 ضربه شلاق و بابت ایراد صدمه‌ی مذکور به پرداخت ما به ازاء قانونی سه هزارم دیه کامل انسان در حق م.ر. و با اعمال ماده‌ی 19 همان قانون و تتمیماً به پنج‌سال محرومیت و ممنوع شدن از تصدی مکاسب موبایل و مغازه‌داری، محکوم می‌نماید و اعلام می‌دارد که رأی اصداری، حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 1186 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ خجسته نیا

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای م. فرزند الف. از دادنامه شماره471 مورخ 18/7/1391 صادره از شعبه 1186 دادگاه عمومی تهران از جهت محکومیت به تحمل شصت ضربه شلاق و محرومیت از شغل موبایل فروشی و مکاسب مربوط به آن به مدت پنج سال به اتهام فحاشی و ضرب عمدی به خانم م.ر. در تاریخ30/9/91 در مبناء وارد به‌نظر نمی‌رسد لیکن در بخش محرومیت از اشتغال به کسب موبایل فروشی نظر به اینکه اولاً: با توجه به شغل و سن متهم به‌نظر می‌رسد که فاقد پروانه کسب بوده باشد والا تا حصول شرایط قانونی نبایستی به کسب وکاری که لازمه‌اش ثبت و ربط است دست یابد لهذا به‌نظر دادگاه مراتب به اداره اماکن جهت اقدام مقتضی درباره وی اعلام شود کافی است. بنابراین در رابطه با محرومیت از اشتغال مذکور محکومیت از دادنامه موافق ماده 250 قانون آیین دادرسی کیفری حذف و در مورد شلاق مستنداً به شق الف از ماده 257 از قانون دادرسی کیفری دادنامه موصوف را تأیید و در رابطه با دیه مقرره با توجه به میزان آن و قطعی بودن دادنامه در این خصوص درخواست موافق بند دال از ماده 232 از قانون مذکور رد می‌گردد رأی صادره قطعی است. 

 رئیس شعبه 19 دادگاه تجدیدنظر استان تهران- مستشار دادگاه

محمدی – ایرانی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.