لغو دستورالعمل شماره 10385/ک- 13/7/73 معاونت درمان و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

لغو دستورالعمل شماره 10385/ک- 13/7/73 معاونت درمان و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای طاهر حدادیان. با خواسته لغو دستورالعمل شماره 10385/ک- 13/7/73 معاونت درمان و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 49/75

شاکی : آقای طاهر حدادیان.

تاریخ رأی: شنبه 6 مرداد 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: از طرف معاونت درمان و دارو شماره 10385/ک- 13/10/73 صادر شده است. در همه جای دنیا و ایران فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی می‌توانند مسئولیت فنی داروخانه را عهده‌دار شده و در هیچ قانونی منعی وجود ندارد. در تمام قوانین موجود از کلمه دارؤسازان استفاده شده و مقطع تحصیلی مشخصی را لحاظ قرار نمی‌دهد و تعارض مراتب مذکور با توجه به این‌که دستورالعمل مورد شکایت مغایر با قوانین موضوعه بوده و بر اساس قانون اساسی قابل اجراء و تمامیت نیست، تقاضای ابطال آن را دارم. معاون امور درمان و دارو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 18075/ک- 3/12/73 اعلام داشته‌اند: علاوه بر این‌که به‌علت فراغت از تحصیل تعداد زیادی در مقطع دکترای داروسازی نیازی به صدور پروانه مسئول فنی جهت مقاطع پایین‌تر نمی‌باشد. بر اساس بند (1) تبصره (3) قسمت (ب) ماده (14) قانون اصلاح بعضی از مواد قانونی مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 23/1/67 مسئول فنی داروخانه که یکی از مؤسسات توزیع دارو می‌باشد می‌بایستی دارای دانشنامه دکترای داروسازی باشد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
با توجه به مفاد تبصره 2 ماده واحده قانون مجوز اداره مستقل داروخانه وسیله دارؤسازان کشور مصوب 28/1/67 و تبصره یک ماده واحده قانون الزام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به معرفی مسئول فنی واجد شرایط برای اداره داروخانه‌هایی که در مناطق محروم و جمعیت زیر – / 50000 نفر فاقد مسئول فنی می‌باشد. بخشنامه شماره 10385/ک- 13/7/73 خلاف قانون تشخیص داده نشد.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.