لزوم احراز تقصیر شهرداری در بروز حادثه توسط دیوان عدالت اداری قبل از اقامه دعوای مطالبه خسارت

لزوم احراز تقصیر شهرداری در بروز حادثه توسط دیوان عدالت اداری قبل از اقامه دعوای مطالبه خسارت

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 50 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تقصیر، دیوان عدالت اداری، شهرداری، صلاحیت عام، مسئولیت مدنیصلاحیت عام، مسئولیت مدنی، شهرداری، دیوان عدالت اداری، تقصیر

چکیده رای

اقامه دعوای مطالبه خسارت ناشی از عدم رعایت نکات فنی و ایمنی منجر به حادثه به طرفیت شهرداری، منوط به اثبات تقصیر شهرداری در دیوان عدالت اداری است.

رای بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان خانم ر.ص. به طرفیت شهرداری به‌ خواسته الزام خوانده به پرداخت مبلغ 000/750/1 ریال بابت خسارت وارده ناشی از افتادن داخل کانال، طبق گزارش افسر و کارشناس مربوطه با احتساب کلیه خسارات دادرسی. نظربه اینکه مجوز عملیات حفاری شماره 41894/507 ـ 21/7/89 شهرداری منطقه 7 به آقای ح.م. نماینده رسمی شرکت مترو و پذیرش شرایط مندرج در آن توسط نماینده مترو و رعایت موارد ایمنی و حفاظتی آن توجهاً به نامه شماره 91570/507 ـ 6/12/90 ش.، چون در تنظیم دادخواست موازین قانونی رعایت نشده و به‌نظر دادگاه، دعوی متوجه خوانده نمی‌باشد. بنابراین دادگاه توجهاً به مراتب مذکور، مستنداً به بند4 ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی ناظر به ماده 2 آن، قرار رد دعوی خواهان را صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری و در فرجه قانونی 20 روز پس از رویت دادنامه، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر مرکز استان تهران خواهد بود.

رئیس شعبه 44 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ ابوصادقی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی بانو ر.ص. به طرفیت شهرداری نسبت به دادنامه شماره 117 ـ 18/2/91 موضوع پرونده کلاسه بایگانی 891027 شعبه 44 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن قرار رد دعوی مشارٌالیها به‌ خواسته مطالبه مبلغ 000/750/1 ریال خسارات وارده به خودروی مورد بحث به وصف مقید در دادنامه تجدیدنظرخواسته به اعتبار عدم توجه دعوی به شهرداری صادر گردیده است. اینک اما باالتفات به محتویات پرونده و مفاد لایحه ضمیمه دادخواست تسلیمی تجدیدنظرخواه و پاسخ آن، چون در این مرحله از رسیدگی از سوی تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض مؤثر و مدللی که گسیختن اساس دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید، اقامه نگردیده است. وانگهی خواهان بدوی وفق مقررات تبصره 1 ماده 13 از قانون دیوان عدالت اداری مصوب 25/9/1385 ناظر به شق الف بند 1 همان ماده می‌بایست بدواً تقصیر شهرداری را اثبات نموده باشد؛ بدین معنی که رسیدگی به دعوی مطالبه خسارات وارده منوط به احراز وقوع تقصیر از ناحیه خوانده بدوی بوده و چون دعوی خواهان صحیحاً اقامه نشده است، قابلیت استماع به هیأت اقامه شده نداشته است. از این رو با استناد به مقررات ماده 355 از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب درامور مدنی، ضمن رد تجدیدنظرخواهی مطروح دادنامه تجدیدنظرخواسته از حیث نتیجه موضوع آن ‌تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه50 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

یاری ـ افتخار

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.