قائم مقامی بیمه گر از بیمه گذار در دعوی علیه زیان زننده

قائم مقامی بیمه گر از بیمه گذار در دعوی علیه زیان زننده

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 28 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: بیمه، بیمه بدنه، قائم مقامی، قائم مقامی بیمه، قرارداد بیمهبیمه، بیمه بدنه، قائم مقامی بیمه، قرارداد بیمه، قائم مقامی

چکیده رای

چنانچه تاریخ صدور بیمه‌نامه بعد از تاریخ وقوع حادثه باشد تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و در صورت پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر، حق قائم مقامی در دعوی علیه مسئول حادثه برای او ایجاد نمی‌شود.

رای بدوی

دعوی شرکت سهامی بیمه ایران با وکالت ح.م. به طرفیت ح.م. فرزند غ. به خواسته مطالبه مبلغ 000/426/88 ریال بابت خسارت پرداختی از محل بیمه بدنه با احتساب کلیه خسارات قانونی می‌باشد و بدین شرح که وکیل خواهان اظهار نموده است اتومبیل سواری نیسان به شماره انتظامی… به موجب بیمه نامه شماره 6353/11/284/89 نزد شرکت سهامی بیمه ایران تحت پوشش بیمه بدنه بوده است اتومبیل سواری تاکسی روآ به شماره… به رانندگی خوانده در تاریخ 6/10/89 با اتومبیل بیمه شده توسط شرکت بیمه تصادف نموده و به موجب کروکی افسر کاردان فنی،خوانده مقصر حادثه شناخته شده است، شرکت سهامی بیمه ایران با توجه به گزارش پلیس و پس از رسیدگی لازم و عکسبرداری از مورد بیمه مبلغ 000/426/88 ریال بابت خسارت وارده در وجه بیمه گذار پرداخت و رسید دریافت نموده است و به موجب ماده 30 قانون بیمه به عنوان قائم مقام زیان دیده خواستار مطالبه مبلغ پرداخت شده است خوانده ضمن حضور در جلسه دادگاه و با تقدیم لایحه ای اظهار نموده است که تصادف با خودرو اعلامی در تاریخ 6/10/89 صورت گرفته است در صورت اینکه خودرو در تاریخ 7/10/89 بیمه بدنه شده است و شرکت بیمه حق پرداخت را نداشته و نمی توانسته از قائم مقامی استفاده نماید با توجه به مندرجات بیمه نامه استنادی اظهارات خوانده دعوی وارد است و به لحاظ اینکه بیمه نامه پس از تصادف تنظیم شده است شرکت بیمه قانوناً نمی-توانسته حق بیمه به بیمه گذار پرداخت کند تا بتواند به عنوان قائم مقام وی طرح دعوی نماید و شرکت خواهان اقدام به ضرر خود نموده است فلذا دعوی مطروحه را وارد ندانسته و حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری است و ظرف بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 150 دادگاه عمومی حقوقی تهران – شریفی

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی شرکت سهامی بیمه ایران با وکالت آقای ح.م. به طرفیت آقای ح.م. نسبت به دادنامه شماره 309-3/5/91 شعبه 150 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر بطلان دعوی خواهان به خواسته مطالبه خسارت پرداختی از محل بیمه بدنه صادر گردیده است متضمن ایراد و اشکالی نیست تا موجبات نقض و گسیختن دادنامه معترضٌ‌عنه را فراهم آورد زیرا تاریخ صدور بیمه نامه بعد از تاریخ وقوع حادثه می‌باشد و بعد از حادثه نمی‌توان اتومبیل را برای تاریخ قبل بیمه نمود و به عبارت دیگر در زمان وقوع حادثه اتومبیل بیمه نبوده است لذا شرکت، قائم مقام جهت طرح دعوی مطالبه خسارت نمی‌باشد علی‌هذا دادنامه موصوف موافق موازین قانونی اصدار یافته است و ضمن رد تجدیدنظرخواهی و مستنداً به ماده 358 از قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می‌گردد. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه 28 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

باقری – رشیدی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.