صدور پروانه ساختمانی نسبت به بناهای احداث‌شده قبل از تأسیس شهرداری

صدور پروانه ساختمانی نسبت به بناهای احداث‌شده قبل از تأسیس شهرداری

درتاریخ : 1392/05/16 به شماره : 9209970903201096

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 32 بدوی دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: شهرداری، پروانه ساختماني، الزام به صدور پروانه، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، صلاحیت، تاریخ احداث بنا

چکیده رای

صدور پروانه ساختمانی نسبت به ساختمان ها و ابنیه ای که قبل از تأسیس شهرداری احداث شده اند، در صلاحیت شهرداری نیست.

رای بدوی

در خصوص شکایت نامبردگان به طرفیت شهرداری شهرستان پاکدشت به خواسته فوق الاشعار [اعتراض به رأی شماره … کمیسیون ماده صد قانون شهرداری]؛ با توجه به مجموع محتویات پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و لایحه دفاعیه طرف شکایت که به شماره … ثبت دفتر لوایح این شعبه گردیده است، نظر به اینکه برابر دلایل و مدارک ارائه شده از جانب شکات، تاریخ احداث بنا قبل از سال 1365 می-باشد که در تاریخ مذکور شهرداری احداث نگردیده بوده است و صدور پروانه ساختمانی به شماره … مورخ 69 مبین این موضوع می‌باشد، علی هذا ضرورت دارد که در این خصوص بررسی بیشتر به عمل آمده، چنانچه ساختمان واحد صنعتی قبل از تاریخ مذکور باشد و قبل از تاریخ تأسیس شهرداری باشد، حسب مدلول تبصره 9 ماده 100 قانون شهرداری و رأی وحدت رویه شماره 266ـ8/5/85 شهرداری صلاحیت رسیدگی نداشته است. بنابراین دعوی مطروحه را وارد تشخیص و به استناد مواد 7 و 14 قانون دیوان رأی معترض-عنه را نقض و مقرر می‌دارد. کمیسیون هم عرض با در نظر گرفتن مراتب فوق، طبق مقررات قانونی مجدداً به موضوع رسیدگی نماید. این رأی قطعی است و اما در خصوص خواسته دیگر شاکی به استرداد عوارض و مبالغ پرداختی و صدور پایان کار، نظر به اینکه بایستی قبلاً در مورد آرای کمیسیون ماده صد تعیین تکلیف شود، لذا رسیدگی در این خصوص قابلیت استماع نداشته، قرار رد صادر می‏گردد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 32 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه 
کریمی‌تبار ـ رسالتی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.