صدور حکم یا قرار در صورت عجز از معرفی زمین موضوع قرار کارشناسی

صدور حکم یا قرار در صورت عجز از معرفی زمین موضوع قرار کارشناسی

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 3 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: ادله اثبات دعوا، حکم و قرار، قرار کارشناسی، معرفی موضوع کارشناسیحکم و قرار، قرار کارشناسی، معرفی موضوع کارشناسی، ادله اثبات دعوا

چکیده رای

اگر قرار کارشناسی جهت اظهار نظر در مورد ملی بودن قطعه زمینی صادر شود و در روز اجرای قرار کارشناسی خواهان از معرفی زمین مورد نظر عاجز باشد دادگاه باید اقدام به صدور قرار رد دعوا کند و نه حکم به ابطال دعوی.

رای بدوی

دعوی م.الف. با وکالت م.د. به طرفیت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران (هیات ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی در شهرستان تهران) صدور حکم مبنی بر ابطال رأی کمیسیون ماده 56 قانون جنگل‌ها و مراتع کشور به شماره 1546 / ه مورخ 30/6/89 در خصوص پلاک ثبتی شماره 7982 فرعی از 88 اصلی بخش 11 تهران به انضمام خسارات دادرسی می‌باشد. خلاصه اینکه موکلش مالک شش دانگ یک قطعه زمین به پلاک ثبتی مزبور به مساحت هشتصد متر مربع واقع در اراضی بخش 11 تهران میدان استخر خ استخر خ شهید رجایی خ 248 شرقی پلاک 2 بوده که در سال 1339 آن را خریداری نموده و در تصرف و تملک وی بوده است و در آن به کشت و زرع پرداخته که پس از نصب دکل توسط شرکت برق منطقه‌ای تهران و تصرف ملک عملاً ادامه کار میسر نگردیده است. اطراف ملک جدول گذاری گردیده لاکن رأی کمیسیون [آن را] جزو اراضی ملی اعلام کرده است که نهایتاً برابر با لایحه 2879 مورخ 12/11/89 از سوی وکیل محترم خواهان رفع ابهام از دادخواست در پی صدور اخطاریه این دادگاه به عمل آمده و خواسته خود را منجزاً اعتراض به رأی هیات تعیین تکلیف اراضی اختلاف موضوع ماده 56 اعلام نموده است با ملاحظه سوابق اجرای مقررات ملی شدن بر روی پلاک مزبور و رسیدگی به عمل آمده از سوی کمیسیون ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی در شهرستان تهران در مورخ 30/6/1389 به شماره رأی 1546 / ه مورخ 30/6/89 که مبتنی بر گزارش شماره 89/1773/67 مورخ 30/3/89 کارشناس مفسر عکس هوائی مبنی بر عدم مشاهده هر گونه آثار و علائم دال بر سابقه عمران و احیاء و بهره‌برداری غیر مرتعی بر روی عکس‌های هوائی سال 1341 هجری شمسی بوده و نهایتاً رأی استواری تشخیص جنگلداری مبنی بر ملی بودن محدوده مورد اعتراض پلاک شماره 7982 فرعی از 88 اصلی به مساحت 800 متر مربع اصدار یافته است. نهایتاً دادگاه به منظور اثبات ادعای وکیل محترم خواهان موضوع [را] به کارشناس متخصص جهت تعیین نوعیت زمین محول نموده است. لاکن در روز اجرای قرار پس از عزیمت جهت تعرفه ملک از سوی خواهان و وکیل وی متأسفانه وکیل خواهان از تعرفه ملک عاجز مانده است. دادگاه از آنجا که کارشناسان محترم پرونده نیز مراتب عجز از تعیین محدوده را اعلام و صراحتاً به ناتوانی خواهان اذعان نموده اند و با وصف عدم تعرفه ملک از سوی خوانده [خواهان] دادگاه از آنجا که ادعای خواهان مبنی بر تعرفه و کشت و کار بدون تعیین ملک ادعائی بی‌وجه بوده و اجرای مقررات به نظر دادگاه برابر با قانون و منطبق با موازین می‌باشد و دلیلی بر خلاف بودن آن ارائه نشده است، فلذا دعوی بی‌وجه و حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌گردد. این رأی ظرف مهلت بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 121 دادگاه عمومی حقوقی تهران – افخمی عقدا

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خانم م.الف. با وکالت آقای م.د. نسبت به دادنامه شماره 91072 مورخ 29/1/91 صادره از شعبه 121 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به بطلان دعوی نخستین تجدیدنظرخواه به خواسته ابطال رأی کمیسیون 560 قانون جنگل‌ها و مراتع کشور به شماره 1546 مورخ 30/6/89 در خصوص پلاک ثبتی 7982/88 بخش 11 تهران صادر شده است با بررسی پرونده از جمله مندرجات دادنامه تجدیدنظرخواسته تجدیدنظرخواهی از این حیث وارد و موجه می‌باشد که عجز وکیل تجدیدنظرخواه از معرفی محل رقبه ثبتی در حین اجرای قرار کارشناسی به فرض اتمام استدلال دادگاه محترم بدوی موجب و مقتضی صدور قرار است نه حکم ماهیتی، علی‌هذا به استناد صدر ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته به جهت مذکور قرار رد دعوی نخستین صـــادر و اعلام می‌شود. این رأی قطعی است. 

مستشاران شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر استان تهران 

ذکایی – حمیدی راد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.