رد مطالبه خسارت از مقصر حادثه در صورت جبران توسط شرکت بیمه

رد مطالبه خسارت از مقصر حادثه در صورت جبران توسط شرکت بیمه

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 3 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: بیمه، جبران خسارت، قائم مقامیبیمه، جبران خسارت، قائم مقامی

چکیده رای

در صورتی که زیان‌دیده، خسارات وارده را از شرکت بیمه دریافت نماید، دیگر حق مراجعه به مقصر حادثه را نخواهد داشت.

رای بدوی

در خصوص دعوی خواهان آقای ر.م. با وکالت آقای ع.ح. به طرفیت خواندگان شرکت ت.، شرکت الف. با وکالت بعدی آقایان غ.و.، ر.ح. به‌ خواسته مطالبه مبلغ دویست و سیزده میلیون ریال از بابت دیه یک زن مسلمان و جراحات وارده با احتساب خسارات دادرسی. بدین شرح که خواهان در دادخواست تقدیمی توضیح دادند یک دستگاه خودرو ت. متعلق به شرکت سازنده خوانده ردیف اول را از خوانده ردیف دوم خریداری نمودند، لیکن به علت وجود نقض فنی در قسمت کیسه هوا، در هنگام تصادف عمل ننموده که منجر به فوت سر نشین جلو (همسر خواهان) گردیده است، و از آنجایی که دیه موکل پرداخت‌شده، تقاضای مطالبه دیه از مقصر حادثه نمودند. دادگاه با توجه به اینکه از ناحیه خواهان نسبت به خوانده ردیف اول، دادخواست طی لایحه‌ای که به شماره 859 مورخ 28/6/88 ثبت شعبه گردیده، مسترد شده است، لذا مستنداً به بند الف ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی، قرار ابطال دادخواست صادر و اعلام می‌گردد؛ و در خصوص خوانده ردیف دوم، دادگاه از توجه به مفاد دادخواست تقدیمی خواهان، جری تشریفات قانونی تشکیل جلسه دادرسی، استماع اظهارات اصحاب دعوا، نظر به دفاعیات غیر موجه وکلای خوانده و با توجه به نظریه هیأت پنج نفره کارشناسان رسمی دادگستری که شرکت خوانده (الف.) را به میزان پنجاه در صد به علت عدم نصب سیستم سنسورهای مناسب جهت باز شدن به‌موقع کیسه هوا، مقصر اعلام نمودند، و نظر به اینکه نظریه هیأت کارشناسان با اوضاع و احوال محقق قضیه مطابقت داشته و از ناحیه طرفیت نسبت به آن، هیچ اعتراضی صورت نگرفته است، لذا دادگاه دعوی خواهان را نسبت به خوانده ردیف دوم به میزان پنجاه درصد وارد تشخیص، مستنداً به‌ مواد 1و 2 قانون مسئولیت مدنی و مواد 519، 198 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت شرکت الف. به پرداخت پنجاه درصد خواسته خواهان (یک‌صد و شش میلیون و پانصد هزار ریال) از بابت اصل خواسته و پرداخت دو میلیون و یک‌صد و پنج هزار ریال از بابت هزینه دادرسی و مبلغ سه میلیون و هفتصد و پنجاه و شش هزار ریال از بابت حق‌الوکاله وکیل در حق خواهان صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراص در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 117 دادگاه عمومی حقوقی ‌تهران ـ برزگر

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی شرکت الف. (سهامی خاص) نسبت به دادنامه شماره 1045 مورخه 9/11/90 صادره از شعبه 117 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن به پرداخت مبلغ 000/500/106 ریال اصل خواسته و خسارت دادرسی محکوم شده است، وارد و موجه می‌باشد. زیرا تجدیدنظرخوانده حسب اقرار، دیه متوفی را از بیمه دریافت کرده است و حق مراجعه به مقصر را ندارد، بلکه شرکت بیمه حق دارد به قائم‌مقام از ورثه متوفی، نسبت به وجه پرداخت‌شده به مقصر مراجعه نماید. لذا دادگاه با پذیرش تجدیدنظرخواهی مستنداً به مواد 358 و 197 قانون آیین دادرسی مدنی، ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته حکم بر بی‌[حقی] خواهان نخستین صادر می‌کند. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

ذکایی ـ حمیدی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.