دیه مو چگونه محاسبه می شود؟

دیه مو چگونه محاسبه می شود؟

دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو، به مجنی علیه یا ولی یا اولیای دم او داده می‌شود، دیه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد مقرر شده است.
در این قسمت از مطالب مربوط به دیه به چگونگی محاسبه دیه مو در قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که در ادامه می‌خوانید:

مطابق ماده 576 قانون مجازات اسلامی کندن و یا از بین بردن تمام موی سر یا ریش مرد در صورتی که دیگر نروید، دیه کامل دارد و اگر دوباره بروید، نسبت به موی سر، اَرش و نسبت به ریش یک سوم دیه کامل ثابت است. در این حکم فرقی میان موی کم پشت و پرپشت و کودک و بزرگسال نیست.

همچنین ماده 577 بیان می‌دارد کندن و یا از بین بردن تمام موی سر زن در صورتی که دیگر نروید موجب دیه کامل زن و اگر دوباره بروید موجب مهر المثل است. در این حکم فرقی میان موی کم پشت و پرپشت و کودک و بزرگسال نیست.

تبصره – اگر مهر المثل بیش از دیه کامل زن باشد فقط به مقدار دیه کامل زن پرداخت می شود.
ماده 578- چنانچه قسمتی از موی سر مرد یا زن یا ریش مرد طوری از بین برود که دیگر نروید باید به نسبت دیه پرداخت شود و اگر دوباره بروید در موی سر مرد، اَرش و در ریش به نسبت از یک سوم دیه کامل و در موی سر زن به همان نسبت از مهرالمثل باید دیه پرداخت شود.

از طرفی ماده 579 قانون مجازات اسلامی کندن موی سر زن یا مرد یا ریش مرد چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضرورت های پزشکی لازم باشد دیه یا اَرش ندارد.

همچنین ماده 580 قانون مجازات اسلامی تشخیص روییدن و نروییدن مو با کارشناس مورد وثوق است. چنانچه نظر کارشناس بر نروییدن باشد و دیه پرداخت شود ولی پس از آن خلاف نظر او ثابت گردد باید مازاد بر اَرش یا یک سوم دیه و یا مهر المثل حسب مورد به پرداخت کننده دیه مسترد شود و اگر نظر کارشناس بر روییدن باشد و اَرش یا یک سوم دیه و یا مهر المثل حسب مورد پرداخت شود ولی خلاف نظر او ثابت گردد باید ما به التفاوت آن پرداخت شود.

مطابق ماده 581 قانون مجازات اسلامی کندن و یا از بین بردن هر یک از ابروها اگر بدون رضایت شخص یا ولی او در مواردی که اذن شخص معتبر نیست و یا بدون ضرورت تجویز کننده باشد یک چهارم دیه کامل دارد و اگر دوباره بروید موجب اَرش است و اگر مقداری از آن بروید نسبت به مقداری که روییده اَرش و نسبت به مقداری که نروییده دیه با احتساب مقدار مساحت تعیین می شود.

ماده 582 همین قانون بیان می‌دارد اگر مقداری از موی سر، ریش و ابرو پیش از جنایت از بین رفته باشد زایل کردن باقیمانده آنها حکم از بین بردن قسمتی از مو را دارد.

از طرفی ماده 583 قانون مجازات اسلامی هر گاه با از بین بردن عضو یا پوست و مانند آن موی سر، ریش یا ابرو از بین برود علاوه بر دیه مو یا ریش یا ابرو حسب مورد دیه یا اَرش جنایت نیز پرداخت می‌شود.

طبق ماده 584 از بین بردن تمام یا قسمتی از موی پلک یا سایر موهای بدن در صورت بروز عیب و نقص موجب اَرش است خواه بروید خواه نروید و چنانچه با از بین بردن عضو یا کندن پوست و ماننده آن باشد تنها دیه یا اَرش محل مو پرداخت می شود.

ماده 585 بیان می‌دارد هر گاه موی سر مرد یا زن یا ریش مرد که از بین رفته است با عیب و نقص بروید مانند آن که رنگ یا حالت طبیعی آن تغییر کند یا کم پشت بروید اَرش ثابت است. مقدار اَرش مزبور در مورد ریش باید بیشتر از یک سوم دیه کامل و در مورد موی سر مرد بیشتر از اَرشی باشد که در صورت رویش بدون عیب تعیین می شود. در مورد موی سر زن نیز علاوه بر اَرش یا ثلث دیه یا مهرالمثل حسب مورد باید اَرش دیگری برای عیب حاصله پرداخت شود.

مطابق ماده 586 قانون مجازات اسلامی ملاک مسئولیت صدمه به مو از بین بردن آن است و شیوه از بین بردن مانند کندن یا سوزاندن تأثیری در حکم ندارد.

برگرفته از خبرگزاری میزان (تاریخ انتشار 1394/11/8)