دلایل مانعۀ‏الجمع کمیسیون ماده 100

دلایل مانعۀ‏الجمع کمیسیون ماده 100

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه32 دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: شهرداری، کمیسیون ماده 100، دلایل مانعۀالجمع، کاربری مجاز، پلمب بنا، تخریب بنا، اصول سه گانه، بنا

چکیده رای

دلایل «عدم رعایت کاربری مجاز» و «عدم رعایت آئین نامه 2800» در احراز مغایرت بنای احداثی با اصول سه گانه، به دلیل منجر شدن به دو حکم متفاوت پلمب و تخریب بنا مانعۀالجمعند.

رای دیوان

در خصوص شکایت شاکی به طرفیت شهرداری … با توجه به مجموع محتویات و اسناد و مدارک موجود در آن و لایحه دفاعیه طرف شکایت که به شماره … در دفتر ثبت لوایح این شعبه ثبت گردیده است، نظر به اینکه استدلال کمیسیون در احراز مغایرت بنای احداثی با یکی از اصول سه گانه و ضرورت تخریب آن دو چیز بوده که عدم رعایت کاربری مجاز و عدم رعایت آئین نامه 2800 که این دو مانعۀالجمع می‏باشد. چون در صورت عدم رعایت آئین نامه 2800 لازمه آن تخریب بنا است و لازمه عدم رعایت کاربری غیر مجاز پلمب بنا و رعایت کاربری مجاز وفق ذیل بند 24 ماده 55 می‏باشد که این دو امر قابل جمع نمی‏باشد و از طرفی تشخیص عدم رعایت آئین نامه 2800 از طریق اظهار نظر کارشناس صورت می‏گیرد که در رأی صادره حکایتی از آن وجود ندارد، بنابراین دعوی مطروحه را ثابت تشخیص و به استناد مواد 7، 3 و 14 قانون دیوان عدالت اداری، حکم به ورود شکایت و نقض رأی مورد اعتراض و ارجاع امر به کمیسیون هم عرض جهت رعایت مراتب فوق صادر و اعلام می‏گردد. این رأی قطعی است.
 رئیس شعبه 32 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
کریمی‏تبار ـ عبدالهی

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.