جواز عمل به علم قاضی برای اثبات حد شرب خمر

جواز عمل به علم قاضی برای اثبات حد شرب خمر

درتاریخ : 1391/05/16

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 39 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: حد شرب خمر، علم قاضی، مادۀ 105 قانون مجازات اسلامیمادۀ 105 قانون مجازات اسلامی، علم قاضی، حد شرب خمر

چکیده رای

قاضی می تواند با توجه به نتیجۀ آزمایش سنجش الکل در خون فرد متهم و نحوۀ دستگیری او و سایر قراین موجود در پرونده به علم رسیده و طبق مادۀ 105 قانون مجازات اسلامی فرد را محکوم به حد شرب خمر کند.

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای ع. فرزند ج. 39 ساله آزاد به لحاظ صدور قرار قبولی کفالت دایر به شرب خمر بدین توضیح که طبق گزارش مورخ 1/4/91 ضابطان قضایی در پی اعلام گزارش احدی از شهروندان که بیان داشته دقایقی پیش جهت حمل بار با ماشین کامیون خود به خیابان آمده شخصی به وی حمله کرده و با قفل فرمان چندین مرتبه به کامیون وی زده و قصد پیاده کردن او را داشته و او با پلیس 110 تماس گرفته و شخص مورد نظر در محل حضور داشته که او را فرا خوانده اند که خود را ع. معرفی کرده و بوی تند مشروب از دهانش به مشام می رسیده که وی را دستگیر و به یگان مربوطه هدایت نموده اند. شاکی موصوف در کلانتری رضایت خود را اعلام داشته و متهم در نزد ضابطان بیان نموده که بر سر رانندگی با فرد مذکور بحثشان شده و درگیری فیزیکی نداشته اند و خوردن مشروب الکلی را قبول نکرده است . در گواهی پزشکی قانونی جنوب اشاره به 82 میلی گرم الکل اتیلیک شده که در خون وی یافت گردیده است و در ذیل نام قید گردیده که متهم در حالت مستی از دادن عکس امتناع ورزیده و در دادسرا بیان داشته که لیدوکآیین مصرف کرده است و در دادگاه نیز شدیداً منکر بزه گردیده و دفاعیات خود را که عیناً در دادسرا بیان نموده تکرار کرده است. با توجه به اینکه در سوابق متهم اشاره به شرب خمر و نگهداری و حمل مشروب الکلی شده که در اجرای احکام مختومه گردیده است به شرح صورت جلسه مورخ 16/5/91 متهم در دادگاه بیان داشته که در مورد شرب خمر تبرئه و در خصوص و نگهداری مشروب الکلی به ده ضربه شلاق، 250 هزار تومان جریمه و نیز یک صد هزار تومان جریمه دیگرمحکوم گردیده و حکم اجرا شده است علی ایحال دادگاه با عنایت به جمیع اوراق و محتویات پرونده و ملاحظه سوابق اعلامی در خصوص وی که یک مورد حمل مشروب داشته و محکوم گردیده است و حکم نیز اجرا شده گواهی پزشکی قانونی و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده به نظر دادگاه نامبرده با علم و اطلاع به اینکه نتیجه اقرار منجر به صدور حکم محکومیت وی خواهد گردید از اقرار به خوردن مشروب الکلی امتناع می ورزد، فلذا دادگاه ارتکاب بزه را از سوی متهم موصوف محرز تشخیص و به استناد ماده 105 قانون مجازات اسلامی که مقرر می دارد «حاکم شرع می تواند در حق الله و حق الناس به علم خود عمل کند و حد الهی را جاری نماید …» و ماده 174 همان قانون حکم به محکومیت وی به تحمل هشتاد ضربه شلاق به عنوان حدشرعی صادر و اعلام می نماید. این رأی حضوری محسوب و ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است. 

دادرس شعبه 1084 دادگاه جزائی عمومی تهران – توحیدلو

رای دادگاه تجدید نظر

درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای ن. نسبت به دادنامه شماره 570/91 شعبه 1084 دادگاه عمومی جزایی در محکومیت وی به حد شرب خمر با عنایت به مجموع محتویات پرونده و توضیحات و مدافعات طرفین در طول جریان دادرسی و لایحه تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه و و نحوه دستگیری وی و با توجه به سوابق وی و استناد دادگاه به ماده 105 قانون مجازات اسلامی (علم قاضی) و مستندات دادنامه بدوی و اینکه از سوی تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موثری که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را فراهم آورد به عمل نیامده و دادنامه معترض عنه صحیحاً و مطابق مقررات اصدار یافته و مستنداً به بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی کیفری ضمن تائید حکم به رد اعتراض تجدیدنظرخواه صادر می گردد. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 39 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه 

رضائی – شفیعی خورشیدی 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.