ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا

به شماره : 13/91/339

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 13دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: دعاوی گمرکی، ثبت سفارش کالا، سازمان بازرگانی، ترخیص کالا، ممنوعیت ورود کالا

چکیده رای

تخلف سازمان بازرگانی در ثبت سفارش کالایی که ورود آن ممنوع بوده، سبب مجاز نمودن ورود کالا نیست.

رای دیوان

شاکی حسب محتوای پرونده و اظهاراتش در مورخ24/11/89 اقدام به ثبت سفارش کالای مذکور نموده و مجدداً در تاریخ24/5/1390 ثبت سفارش مذکور را تمدید و اقدام به ورود کالای مذکور نموده و گمرک ایران اعلام داشته است که حسب نامه شماره1543/210/90 مورخ29/3/1390 دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به جهت آنکه در تاریخ 24/3/1390 ورود کالای مذکور ممنوع اعلام گردیده ترخیص آن میسر نبوده با توجه به مراتب مذکور و لایحه دفاعیه هرچند سازمان بازرگانی آذربایجان غربی برخلاف نامه مورخ 24/3/1390 دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران اقدام به تمدید ثبت سفارش کالا مذکور نموده و برهمین اساس شاکی اقدام به ورود کالا به کشور نموده است اما تخلف مذکور سبب مجاز بودن کالا برای ورود نخواهد شد. آنچه مسلم است این که ورود کالای مذکور حسب مرجع ذی صلاح ممنوع بوده اقدام سازمان بازرگانی برای تمدید ثبت سفارش مجوزی برای ورود کالا شاکی نخواهد شد. اساساً تخلفات مأمورین در مانحن فیه سازمان بازرگانی آذربایجان موجبی برای توجیه حق ورود کالا برای شاکی نخواهد شد. بنا به مراتب مذکور عدم ترخیص کالای شاکی از سوی گمرک ایران متضمن تخلفی از مقررات قانونی نبوده لهذا حکم به رد شکایت شاکی صادر می گردد. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 13 دیوان عدالت اداری- مستشار شعبه 

 سبزواری نژاد –  رشیدی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.