تقاضای ابطال مصوبات شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص اخذ عوارض غیر قانونی از محمولههای عبوری از پل سوم شهر اهواز.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شرکت سایپا پرس. با خواسته تقاضای ابطال مصوبات شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص اخذ عوارض غیر قانونی از محمولههای عبوری از پل سوم شهر اهواز. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 206/85
شاکی : شرکت سایپا پرس.
تاریخ رأی: يکشنبه 26 خرداد 1387
شماره دادنامه :
هزینههایی لازم است که از بودجه ضعیف شهرداری اهواز خارج است لذا جهت حفظ و نگهداری پل شهرداری ناچار است مصوبههایی برای حفظ آن وضع کند این عوارض از کالا و خدمات اخذ نمیشود بلکه از مالک خودرویی که ماشین خود را از پل عبور میدهد اخذ میگردد. 4- مصوبه مورد نظر شورای اسلامی شهر اهواز بهای خدمات را مورد تصویب و تنسیق قرار داده است و عوارض تصویب یا اخذ نشده که مورد خدشه و ایراد قرار داشته باشند لذا از این حیث از شمول تبصره 2 خارج است. شورای اسلامی شهر اهواز نیز به عنوان مشتکیعنه دوم در مقام دفاع معنون داشته است. 1- در این خصوص که مصوبه خارج از اختیارات شورای اسلامی شهر میباشد این امر خلاف نص قانونی ماده 1257 قانون مدنی و ماده 194 آیین دادرسی مدنی میباشد. 2- در خصوص اینکه مرجع تعیین خسارت دادگاههای عمومی هستند، شورای اسلامی شهر باید گفت که مصوبات مزبور صرفاً و فقط ناظر بر بهای خدمات خودروهای عبوری و محمولههای آن میباشد و هرگز در آن ذکری از مقوله خسارت به میان نیامده است، و بهای خدمات کاملاً از ماهیت حقوقی مقوله خسارت منفک و متمایز میباشند. 3- در خصوص وجود آرای مخالف باید گفت که مستفاد از ماده 194 آیین دادرسی مدنی و ماده 1257 قانون مدنی رکن اساسی دلیل، همانا اثبات پدیده حقوقی در مانحن فیه دعوا توسط آن میباشد در حالی که مستند بهای وکلا (چند رأی مخالف) هرگز واجد چنین خصیصهای نمیباشند به بیان دیگر صرف وجود چند رأی مخالف در مندرجات یک مصوبه تا زمانیکه منجر به تحقق یک پدیده حقوقی (مصوبه) له آنها نگردد، نمیتواند واجد آثار حقوقی (آثار نفوذ و اعتبار از منظر عالم حقوق) گردد. 4- خودروهایی که در هر نوبت عبور از پل به واسطه وزن بسیار سنگین ناشی از خود خودرو یا محموله آنها فشار شدیدی به ساختار پل وارد میآورند بدینسان موجب فرسایش تدریجی آن میگردند. 5- النهایه ماهیت مصوبه مختلف فیه از نسخ ماهیت بهای خدمات مطمح نظر بند 3 ماده 29 آییننامه شهرداری میباشد و هرگز از این حیث از نسخ مقوله عوارض مندرج در بندهای یک و 2 آییننامه اخیرالذکر نمیباشد تا بالمال مورد محذوریت حکم تبصره 2 بند26 ماده 55 قانون شهرداری گردد این واقعیت از مداقه در نص ستون موضوع و متن مصوبه و سوابق آن کاملاً محرز میگردد. فلذا مبنای دلیل مورد استناد وکلای مارالذکر (منظور
ماهیت مصوبه از نسخ عوارض است) کاملاً خروج موضوعی در اثبات مدعی به (مقوله غیر قانونی بودن مصوبه مذکور به لحاظ ابتنای بر عوارض مذکور میباشد) دارد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
به صراحت تبصره 2 بند 26 ماده 55 قانون شهرداری «کالاهای عبوری از شهرها که برای مقصد معینی حمل میشود از پرداخت هرگونه عوارض به شهرداریهای عرض راه معاف میباشد.» نظر به اینکه مفاد بند 26 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب1375 در خصوص جواز تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آییننامه مالی و معاملات شهرداریها ظهور در تسری حکم مقنن به تصویب نرخ بهای خدمات خاص بر اساس مقررات مربوط دارد و علی الاطلاق منصرف از وصول وجهی به عنوان بهای خدمات بابت تردد وسایط و یا باری برای استفاده از معابر عمومی شهری اعم از پلها و خیابانها به قصد عبور و رسیدن به شهر مقصد و تأمین هزینههای احداث و نگهداری معابر و پلهای جدید میباشد. بنابراین مصوبه مورد اعتراض از حیث تصویب نرخ بهای خدمات مورد ادعای شهرداری یا تقلیل و افزایش نرخ آن مغایر تبصره 2 بند 26 ماده 55 قانون شهرداری و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر اهواز تشخیص داده میشود و مستنداً به قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال میگردد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.