تقاضای ابطال ماده 53 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری.

تقاضای ابطال ماده 53 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی جمعی از قضات دیوان عدالت اداری. با خواسته تقاضای ابطال ماده 53 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 195/87

شاکی : جمعی از قضات دیوان عدالت اداری.

تاریخ رأی: يکشنبه 23 تير 1387

شماره دادنامه :

مقدمه: شکات در دادخواست تقدیمی خود اعلام داشته‎اند، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح دادنامه‎های شماره 354 الی 358 مورخ 14/11/1380 بخشنامه شماره 79013831/70 مورخ 25/7/1379 معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران را که در خصوص وصول عوارض زیربنا، پذیره اضافه تراکم و تغییر کاربری علاوه بر جرایم تخلفات ساختمانی بوده و به لحاظ اینکه متضمن وضع قاعده آمره و خارج از حدود اختیارات قانونی بوده است باطل نموده، همچنین به شرح دادنامه شماره 587 مورخ 25/11/1383 درخواست ابطال بخشنامه‎های شماره 3/24150 مورخ 30/11/1369 و 34/3/1/10740 مورخ 4/6/1371 وزارت کشور مبنی براخذ عوارض متعلقه زیربنا پذیره، اضافه تراکم و تغییر کاربری علاوه بر جریمه کمیسیون ماده صد نسبت به بناهای خلافی را به لحاظ اینکه جرایم به منزله مجازات تخلفات ساختمانی مورد نظر مقنن بوده و انواع مختلف عوارض قانونی در حقیقت از نوع حقوق دیوانی ناشی از اعمال مجاز محسوب می‎شود را رد نموده است. اگرچه آراء به جهت اینکه یکی خارج از حدود اختیارات صادر کننده بخشنامه تشخیص و دیگری به لحاظ عدم مغایرت با قانون، تعارضی با یکدیگر ندارند، اما در عمل و رویه قضائی شعب دیوان بالاخص شعب مربوط به شهرداریها با استفاده از مدلول و مستندات آراء مذکور مبادرت به صدور آراء می‎نماید که بعضی اخذ عوارض را مازاد بر جریمه تعیین شده توسط کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مجاز شمرده و بعضی اخذ عوارض علاوه بر جریمه مذکور را خلاف قانون می‎دانند. فلذا قضات امضاء کننده ذیل مستنداً به ماده 53 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری الحاقی مورخ 9/8/1384 به جهت مغایر بودن رأی شماره 587 مورخ 25/11/1383 با قانون شهرداری درخواست طرح مجدد موضوع را در هیأت عمومی می‎نماید و جهت تشخید اذهان همکاران قضائی نکاتی به شرح آتی اعلام می‎گردد. 1- اخذ عوارض توسط شهرداری در قبال ارائه خدمات به شهروندان می‎باشد، در خصوص عوارض احداث سـاختمان، شهرداری پس

از درخواست مالک و معرفی مهندسین، نسبت به بررسی وضعیت ملک و صدور نقشه و بررسی سوابق مهندسین و نقشه‎های ابرازی و همچنین ارائه مقررات مربوطه و صدور جواز ساخت و نظارت بر احداث بنا مطابق مقررات، بررسی تخلفات و صدور پایان کار اقدام می‎نماید. درحالی که اگر مالک اقدام به ساخت بنا به صورت خلاف نماید، هیچ یک از موارد مذکور گزارش برای کمیسیون مربوطه و نهایتاً صدور پایان کار، توسط شهرداری اقدام دیگری انجام نمی‎گردد. مضافاً اینکه شهرداری برای احداث بنای مجاز، عوارض خود را دریافت کرده است. فلذا در خصوص بنای خلاف ارائه خدمات توسط شهرداری نمی‎گردد. 2- با توجه به تعرفه عوارض مربوط به مناطق مختلف شهرداری و ارزش معاملاتی ساختمان ملاک عمل شهرداری تهران و سایر نقاط کشور اختلاف فاحشی بین مبلغ عوارض و جریمه تعیین شده توسط کمیسیون موضوع ماده صد قانون شهرداری می‎باشد و مبلغ جریمه بسیار بالاتر از عوارض می‎باشد و عدم پرداخت عوارض را تحت پوشش خود قرار می‎دهد. 3- در رویه عملی شهرداریها مشاهده گردیده تقریباً معادل مبلغ جریمه شهرداری اقدام به اخذ عوارض می‎نماید که در مقایسه با عوارض اولیه مبلغ بسیار بیشتر است و ملاک قانونی دقیقی دیده نمی‎شود. 4- با توجه به قسمت اخیر تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری مراجع ذیربط موظفند برای ساختمانهایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین و پرداخت گردیده در صورت درخواست صاحبان آنها برابر مقررات گواهی پایانکار صادر نمایند، و قسمت اخیر تبصره 4 ماده 100 قانون مذکور (… بلامانع بودن صدور برگ پایان ساختمان را به شهرداری اعلام نماید…) شهرداریها پس از اخذ جریمه و اجرای رأی کمیسیون موظف به صدور گواهی پایان کار ساختمان می‎باشند. 5- لازم است توجه همکاران قضائی را به این نکته جلب نمائیم که اخذ عوارض در خصوص ارائه خدمات و اعمال مجاز توسط شهرداریها و همچنین تصویب عوارض محلی توسط شوراهای اسلامی در حد وظایف و مقررات مربوط در نظر نمی‎باشد بلکه فقط زمانی که عوارض علاوه بر جریمه اخذ می‎گردد و یا شوراهای اسلامی مصوبه‎ای در این خصوص داشته باشد، محل ایراد و اشکال بوده و به نظر خلاف مقررات و قانون شهرداری می‎باشد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس ازبحث و بـررسی وانجام مشاوره بااکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.

رأی هیأت عمومی
همانطور که در دادنامه شماره 587 مورخ 25/11/1383 هیأت عمومی دیوان تصریح شده، عناوین عوارض و جریمه چه در معنی و مفهوم و چه از حیث احکام قانونی و مراجع وضع و اجرای مقررات مربوط و تعیین میزان هر یک از آنها دارای وجوه تمایز و افتراق از یکدیگر بوده و از دو مقوله مجزا و مستقل از یکدیگر محسوب می‎شوند. چه، عوارض در جهت تامین هزینه‎های لازم برای ارائه خدمات شهری و توفیق شهرداری در انجام وظایف و مسئولیت های مقرر در ماده 55 قانون شهرداری با رعایت مقررات مربوط برقرار و وصول می‎شود، بدون اینکه تخلفی از مقررات قانون شهرداری صورت گرفته باشد در حالی که جریمه‎های قانونی در واقع و نفس الامر در مقام اعمال مجازات فعل یا ترک فعل خلاف توسط کمیسیون ذیصلاح تعیین و اجراء می‎گردد. بنابراین دادنامه فوق‎الذکر در باب عدم مغایرت بخشنامه‎های شماره 3/24150 مورخ 30/11/1369 و 34/3/1/10740 مورخ 4/6/1371 وزارت کشور از جهت لزوم وصول عوارض قانونی با رعایت قوانین و مقررات مربوط عاری از اشتباه است و موردی برای اعمال ماده 53 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و نقض مفاد دادنامه مزبور وجود ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.