تصویب مجمع عمومی عادی شرط تقسیم سود سهام

تصویب مجمع عمومی عادی شرط تقسیم سود سهام

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 1 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: تقسیم سود، شرکت، صلاحیت ذاتی دادگاه‌ها، مجمع عمومی عادیشرکت، تقسیم سود، مجمع عمومی عادی، صلاحیت ذاتی دادگاه‌ها

چکیده رای

تقسیم سود سهم الشرکه شرکت موکول به تشکیل مجمع عمومی عادی است و الزام به پرداخت سود در اختیار دادگاه نیست و لذا دعوی تقسم سود از دادگاه قابل استماع نیست.

رای بدوی

در خصوص دعوی خواهان خ.خ. با وکالت آقای ح.پ. به طرفیت خوانده (شرکت ثبت شده به شماره 107448 و با وکالت آقای ج.ب.) دایر بر الزام شرکت به پرداخت سود قدرالسهم خواهان به نسبت سهم‌الشرکه از تاریخ 9/9/82 لغایت 29/12/89 با احتساب کلیه خسارات دادرسی، بدین خلاصه که: مطابق مدارک تقدیمی ازجمله وصیت‌نامه رسمی شماره 78354 – 28/2/71 و گواهی حصر وراثت شماره 920 مورخ 24/6/86 – کلیه سهام مرحوم الف.ب. در شرکت خوانده 129 سهم بی‌نام از 400 سهم به همسرش خانم م.م. تعلق گرفته و مشارٌالیها نیز سهام مزبور را به موجب بیع‌نامه 15/2/86، و اقرار‌نامه تصدیق امضاء شده به سال 2011 میلادی به طور قطع به خواهان واگذار نموده است علاوه بر آن مطابق بند 10 مصالحه نامه مورخ 9/5/82، سمت موکل به‌عنوان سهامدار و مالک 129 سهم بی نام از 400 سهم شرکت خوانده مورد تأیید بقیه سهامداران و هیئت مدیره شرکت مزبور واقع شده است، لکن شرکت مذکور از تاریخ 9/9/82 تا پایان سال 89 بر طبق مقررات قانون تجارت از جمله ماده 240 لایحه اصلاحی این قانون از پرداخت سهم سود موکل امتناع کرده است، اینک موضوع خواسته مورد مطالبه است. نظر به اینکه مفاد مصالحه نامه استنادی دلالت برآن دارد که تقسیم سود شرکت با رعایت تشریفات قانونی و مطابق لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت امکان پذیر است و به موجب ماده 90 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت که تقسیم سود و اندوخته میان صاحبان سهام را پس از تصویب مجمع عمومی مجاز شمرده و حتی به شرح ماده 240 قانون مرقوم، تقسیم سود بدون رعایت مقررات قانون تجارت، منافع موهوم تلقی شده است. نظر به اینکه مجمع عمومی شرکت که به شرح مواد 86 الی 101 قانون تجارت، مقررات خاص برای تشکیل آن وضع شده است، تشکیل نگردیده و مصوبه مجمع عمومی در خصوص تقسیم سود ابراز نشده است، بنابراین قبل از تشکیل مجمع عمومی شرکت و اتخاذ تصمیم در خصوص مورد، دعوی خواهان قابل استماع نبوده و به استناد ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی، قرار رد دعوی خواهان صادر و اعلام می‌شود رأی صادره ظرف 20 روز تجدیدنظر پذیر است.

رئیس شعبه 17 دادگاه عمومی حقوقی تهران – شیرزاد

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی خ.خ. به طرفیت شرکت نسبت به دادنامه شماره 201 مورخه 8/3/91 شعبه 17 دادگاه حقوقی تهران که به موجب آن نامبردگان در خصوص دعوی تجدیدنظرخواه دایر بر مطالبه سود سهام در شرکت تجدیدنظرخوانده به شرح استدلال منعکس در دادنامه صادره قرار عدم استماع دعوی صادر گردیده وارد نمی‌باشد زیرا تجدیدنظرخواهی به عمل آمده با هیچ‌یک از شقوق مذکور در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی منطبق نبوده و دادنامه صادره نیز توجهاً به مجموع محتویات پرونده و مبانی استنباط و استدلال به عمل آمده صحیحاً و وفق مقررات قانونی اصدار یافته زیرا صرف‌نظر از تأثیر یا عدم تأثیر اظهارنامه مالیاتی شرکت مذکور در تعیین میزان سود هر یک از سهامداران نظر به اینکه از طرف تجدیدنظرخواه دلیلی که حکایت از تشکیل مجمع عمومی و تصویب تقسیم سود سهام به نحوی که در ماده 90 لایحه اصلاحی قانون تجارت داشته باشد ارائه نگردیده و اینکه تجدیدنظرخواه حسب‌الاظهار بیش از یک پنجم سهام شرکت یاد شده را دارد می‌تواند در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی یاد شده مبادرت به تقاضای تشکیل مجمع مذکور و تعیین تکلیف در خصوص سود سهام ادعایی وفق مقررات حاکم نماید فلذا توجهاً به مراتب یاد شده ضمن رد تجدیدنظرخواهی به عمل آمده مستنداً به ماده 353 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید و اعلام می‌دارد. رأی صادره قطعی است.

مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران

 خشنودی – رضایی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.