بهره‌برداری از آب بدون داشتن حق مالکیت

بهره‌برداری از آب بدون داشتن حق مالکیت

درتاریخ : 1392/05/21 به شماره : 9209970900800875

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 8 بدوی دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: وزارت نیرو، کمیسیون رسیدگی به امور آب‏های زیرزمینی، پروانه بهره‌برداری از چاه، حقوق مالکانه، مالکیت، چاه آب، شرکت آب منطقه ای، قانون برنامه پنجم توسعه

چکیده رای

بهره برداری از آب با رعایت قوانین و مقررات، بدون داشتن حق مالکیت، ممکن بوده و استدلال کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی مبنی بر نداشتن سمت به لحاظ فقد مالکیت بلاوجه است.

رای بدوی

آقای (الف.خ.) با وکالت آقای (س.ح.م.) و وکالت بعدی آقای (م.ر.) شکایتی علیه شرکت آب منطقه ای کرمان مبنی بر اعتراض به رأی کمیسیون آب های زیرزمینی به شماره … مورخ … تقدیم و تقاضای نقض آن را می نمایند. با توجه به مفاد دادخواست و مدارک پیوست و پاسخ مشتکی عنه به شرح لایحه ثبت شده به شماره … مورخه … اولاً‌ـ آنچه که به وزارت نیرو در ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب محسوب شده است، تخصیص و اجازه بهره‌برداری از منابع آب برای مصارف مختلف می باشد و مالکیت یا حقوق مالکانه برای اشخاص در آب پیش بینی نشده است. ثانیاً‌ـ به موجب ماده 141 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389، وزارت نیرو مکلف است تا پایان برنامه به تدریج نسبت به صدور سند بهره برداری آب برای حقابه‌داران و دارندگان مجوز آب اقدام نماید. با توجه به مراتب مذکور، بهره برداری و حق استفاده از آب با مالکیت متفاوت است؛ به عبارت دیگر بهره برداری از آب با رعایت مقررات و قوانین بدون داشتن مالکیت برای آن ممکن می باشد، علی هذا استناد و استدلال کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی به نداشتن سمت به‌لحاظ فقد مالکیت بلاوجه می باشد. ثالثاً‌ـ تقاضای تغییر چاه به لحاظ عدم پمپاژ آب به اراضی قات و تغییر محل چاه، منصرف از مقررات ماده 27 قانون توزیع عادلانه آب و اختصاص پروانه آب مصرفی به زمین و موارد معین شده در پروانه می باشد. بنا به مراتب یاد شده ممنوعیت استفاده از آب در اراضی دیگر و در غیر موارد مصرح در پروانه آب مصرفی مانع از تغییر محل چاه و اجازه بهره‌برداری توسط وزارت نیرو نمی باشد. رابعاً ـ شرکت آب منطقه ای کرمان در نامه شماره … مورخه … اعلام داشته است که به علت کوهستانی بودن محل و اختلاف ارتفاع زیاد کف دره با اراضی مزرعه، حفر چاه به صورت گمانه ای امکان پذیر است و مسئولیت عدم دسترسی به آب کافی را به عهده متقاضی گذاشته است. مع الوصف شکایت مطروحه وارد تشخیص، حکم به ورود شکایت و نقض رأی معترض عنه به شماره … مورخه … صادر و اعلام می گردد. رسیدگی مجدد به کمیسیون دیگر (اعضای قبلی رسیدگی کننده نباشند) ارجاع می گردد. رأی صادره قطعی است.
 رئیس شعبه 8 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه 
عاشوری ـ سعادت

 

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.