امکان تقاضای خلع ید بر اساس سند رسمی مالکیتی که دعوای ابطال آن مطرح است

امکان تقاضای خلع ید بر اساس سند رسمی مالکیتی که دعوای ابطال آن مطرح است

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه 43 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: ابطال سند مالکیت، اسناد رسمی، اعتبار سند رسمی، خلع یداسناد رسمی، اعتبار سند رسمی، ابطال سند مالکیت، خلع ید

چکیده رای

صرف طرح دعوای ابطال سند رسمی مالکیت مانع از طرح دعوای خلع ید از سوی مالک نخواهد بود.

رای بدوی

م.ح. به قیومیت م.پ. به‌ خواسته خلع‌ید و رفع تصرف از یک باب منزل مسکونی دارای پلاک ثبتی 63/1619 بخش 10 تهران به شرح دادخواست تقدیمی. با عنایت به محتویات پرونده و پرونده های استنادی از جمله پرونده 87/45/2022 شعبه 45 داگاه عمومی تهران و اعتراض ثالث 22/70362 در شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر تهران که دلالت دارد حکم حجر م.پ. در زمان وقوع معامله منتهی به تنظیم سند رسمی ملک موصوف به نام خواهان الف.ع. قطعیت یافته و نهایی شده است بنابراین انتقال ملک رسمی م.پ. به نام خواهان به لحاظ حجر وی وجاهت نداشته و از آنجا که طی کلاسه 87/184/603 تقاضای ابطال سند انتقال به نام خواهان نیز مطرح شده است؛ لذا دعوی خلع‌ید مواجه با اشکال و ایراد است و با عنایت به مراتب مذکور و آخرین دادنامه شعبه 22 تجدیدنظر تهران به شماره 577 ـ 165/90 که قطعیت و نهایی شدن رأی حجر م.پ. حکایت دارد دعوی مطروحه غیر ثابت و غیر محقق تلقی و حقانیت خواهان احراز نمی‌شود و دادگاه براساس ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بطلان دعوی مطروحه صادر و اعلام می‌گردد. رأی ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر است.

رئیس شعبه 184 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ کرمی

رای دادگاه تجدید نظر

پرونده بیانگر اعتراض و تجدیدنظرخواهی آقای الف.ع. به طرفیت خانم م.ح. به قیومیت از خانم م.پ. از دادنامه شماره 0289 ـ 16/3/91 شعبه 184 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن در خصوص دعوی تجدیدنظرخواه دائر به خلع‌ید و رفع تصرف از یک باب منزل مسکونی به پلاک ثبتی 63/1619 بخش ده تهران حکم بطلان صادر شده است از توجه به مندرجات پرونده و ملاحظه سند مالکیت تجدیدنظرخواه و استعلام ثبتی مضبوط در پرونده حکایت از این است که تجدیدنظرخواه برابر مقررات آمره قانون ثبت در حال حاضر مالک قانونی می‌باشد و صدور احکام حجر در خصوص تجدیدنظرخواه تا مادامی که سند ابطال نشده است، تأثیری در مالکیت تجدیدنظرخواه ندارد بنابراین اعتراض و تجدیدنظرخواهی را وارد تشخیص داده، با استناد به ماده 358 از قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته را نقض نموده تجدیدنظرخوانده را به استناد مواد 308 و 311 قانون مدنی و ماده 198 قانون آیین دادرسی مدنی، محکوم به خلع‌ید و رفع تصرف از پلاک ثبتی مذکور می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 43 دادگاه تجدیدنظراستان تهران ـ مستشار دادگاه

دشتبانی ـ رفعت

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.