الغای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع بند ج از ماده 12 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی مورخ 31/5/1374

الغای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع بند ج از ماده 12 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی مورخ 31/5/1374

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای حسن حسن‌منفرد. با خواسته الغای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع بند ج از ماده 12 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی مورخ 31/5/1374 از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 50/75

شاکی : آقای حسن حسن‌منفرد.

تاریخ رأی: شنبه 17 شهريور 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
بخشنامه‌ها و مصوبات مربوط به دانشگاه آزاد نمی‌تواند ناقض قانون باشند و اگر دانشگاه آزاد خود را از شمول قانون کار و سایر قوانین مصوب خارج می‌داند تابع چه قانونی است. دفتر هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 1806/2/د ش- 21/5/1375 اعلام داشته‌اند، درخصوص شکایت آقای حسن حسن‌منفرد مبنی بر درخواست ابطال ذیل بند ج ماده 12 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی مصوب 31/5/1374 شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل مغایرت با مفاد ماده 188 قانون کار مصوب 29/8/69 مجلس شورای اسلامی به اطلاع می‌رساند، با توجه به فرمان مورخ 6/12/63 حضرت امام (ره) مبنی بر لزوم ترتیب اثر به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنایت به ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 19/11/60 به نظر این هیأت رسیدگی به شکایات و اعتراضات اشخاص نسبت به مصوبات این شورا اساساَ خارج از قلمرو صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
نظربه این‌که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حسب فرمان حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه واجد وصف قانونی است لذا قابل طرح در هیأت عمومی دیوان تشخیص داده نشد.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.