اعلام تعارض آراء صادره از شعب 6 و 15 دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعب 6 و 15 دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم معصومه گرایلی. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعب 6 و 15 دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 97/75

شاکی : خانم معصومه گرایلی.

تاریخ رأی: شنبه 5 آبان 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
الف) شعبه پانزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 70/615 موضوع شکایت رقیه ذبیحی به طرفیت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به خواسته استخدام رسمی به شرح دادنامه شماره 74- 28/2/72 چنین رأی صادر نموده است. با ملاحظه اقدامات انجام شده و تقاضای پی‌درپی و موکد مسئولین ذی‌ربط و موافقت سازمان منطقه‌ای بهداشتی خراسان، و داشتن عنوان بهورزی مامایی و طول خدمت و اشتغال فعلی شاکیه به‌عنوان بهورز مامایی و رضایت از مجموع خدمات توام با نیاز به وی و استخدام افراد مشابه جهت ادامه خدمات محوله بصورت بازدهی مطلوب‌تری حکم به ورود شکایت مطرح شده و استحقاق شاکیه نسبت به استخدام رسمی وی صادر و اعلام می‌گردد.
ب) شعبه ششم در رسیدگی به پرونده کلاسه 71/495 موضوع شکایت خانم بتول گرایلی به طرفیت وزارت بهداشت و درمان و آموزش‌پزشکی به خواسته استخدام رسمی به شرح دادنامه شماره 775- 29/7/71 چنین رأی صادر نموده است. نطربه این‌که شاکیه به صورت خرید خدمت انجام وظیفه می‌کرده است و در ذیل همان قرارداد بیان گردیده است که این قرارداد فقط برای مدت قرارداد معتبر بوده و هیچ‌گونه تعهد دیگری برای سازمان ایجاد نمی‌کند و سازمان هر وقت بخواهد می‌تواند این قرارداد را یک جانبه فسخ نماید و قراردادهای خصوصی بین افراد و سازمان‌های دولتی که مخالف قانون و مقررات نباشد دارای اعتبار قانونی است و از طرفی استخدام منوط به صدور مجوز استخدام رسمی از سوی مراجع ذی‌صلاح می‌باشد که چنین مجوزی نیز صادر نگردیده و سازمان طرف شکایت نیز متعهد استخدام رسمی شاکیه نبوده است لذا الزام اداره طرف شکایت باستخدام رسمی شاکیه فاقد مجوز قانونی بوده و در نتیجه شکایت شاکیه غیروارد تشخیص و رأی به رد آن صادر و اعلام می‌گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اتفاق آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
نظربه این‌که استخدام افراد به‌طور رسمی مستلزم وجود شرایط لازم و اخذ مجوز استخدام از مرجع صلاحیت‌دار است و جنبه الزامی ندارد بنابراین دادنامه شماره 775- 29/7/71صادره از شعبه ششم دیوان عدالت اداری موافق با قانون و مقررات تشخیص گردید این رأی به استناد آخر ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع در موارد مشابه‌ لازم‌الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.