اعلام تعارض آراء صادره از شعب 5 و 15 دیوان.

اعلام تعارض آراء صادره از شعب 5 و 15 دیوان.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی رئیس اداره روابط انسانی شرکت مخابرات ایران. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعب 5 و 15 دیوان. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 6/75

شاکی : رئیس اداره روابط انسانی شرکت مخابرات ایران.

تاریخ رأی: شنبه 29 ارديبهشت 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
الف) شعبه پانزدهم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 72/1761 موضوع شکایت آقای یوسف اصغری به طرفیت شرکت مخابرات ایران به خواسته اعتراض به کم کردن حقوق طی دادنامه شماره 856- 8/6/73 چنین رأی صادره نموده است: نظربه این‌که برابر مندرجات ذیل بند 18 قرارداد تنظیمی بین طرفین مقرر گردیده است که چنان‌چه نامبرده به دلایلی نظیر محرومیت و… از ادامه دوره بازبماند متعهد بپرداخت خسارت آموزشی می‌باشد، و نظربه این‌که برابر رأی وحدت رویه و لازم‌الاتباع دیوان عدالت اداری به شماره 59- 30/4/71 دعاوی ناشی از قراردادها که جنبه ترافعی دارند بایستی در دادگاه‌های حقوقی مورد رسیدگی قرار گیرد، علیهذا در اجرای ماده 15 آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری به دادگاه‌های حقوقی 2 ارسال گردد.
ب) شعبه پنجم در رسیدگی به پرونده کلاسه 73/13 موضوع شکایت عبدالکریم ابوالحسنی به طرفیت شرکت مخابرات ایران به خواسته استرداد غرامت تحصیلی بدون اخذ تعهد محضری به شرح دادنامه شماره 1352- 26/11/73 چنین رأی صادر نموده است با توجه به پاسخ مورخ 27/4/73 شرکت مخابرات نظربه این‌که اقدام شرکت مخابرات بر اساس قسمت اخیر قرارداد اشتغال شاکی صورت پذیرفته و قراردادهای عادی بر طبق ماده 10 قانون مدنی نسبت به این قرارداد لازم‌الاتباع و لازم‌الاجراست و ایرادی به اقدامات انجام شده وارد نبوده و تخلف از مقررات نیست. لذا حکم بر رد شکایت شاکی صادر نموده است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
نظربه این‌که رسیدگی به دعاوی ناشی از قراردادها که مسایل حقوقی می‌باشد و باید بصورت ترافعی در محاکم قضایی صالح مورد رسیدگی قرار بگیرند، خارج از شمول ماده یازده (11) قانون دیوان عدالت اداری بوده، و قابل طرح در دیوان مذکور نمی‌باشد. علیهذا دادنامه شماره 856- 8/6/73 شعبه پانزدهم موافق قانون تشخیص می‌گردد. این رأی مستنداً به ذیل ماده بیست قانون دیوان عدالت اداری، در موارد مشابه برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط لازم‌الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.