اعلام تعارض آراء صادره از شعب 4 و 7 و 8 و10 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعب 4 و 7 و 8 و10 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی سازمان بازنشستگی کشوری. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعب 4 و 7 و 8 و10 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 96/83

شاکی : سازمان بازنشستگی کشوری.

تاریخ رأی: يکشنبه 8 آذر 1383

شماره دادنامه :

مقدمه:
الف-1- شعبه دهم در رسیدگی به پرونده‎های کلاسه 81/1754 و 81/1583 موضوع شکایت آقای محمدآقا آخوندی و خانم شهلا پاکپور بطرفیت سازمان بازنشستگی کشوری بخواسته سنوات خدمت بشرح دادنامه شماره 2043 مورخ 3/9/81 و 1769 مورخ 17/7/81 چنین رأی صادر نموده است، شاکی مدعی است با ارفاق … سال سنوات خدمت بازنشسته شده است. اخیراً سازمان بازنشستگی سنوات مذکور را حذف و در نتیجه حقوق وی کم شده است. سازمان بازنشستگی مستند فعل خود را بند (ل) تبصره 4 قانون بودجه سال 81 کل کشور و تبصره ذیل ماده 2 آیین‎نامه اجرائی آن مصوب هیأت وزیران دانسته است از آنجا که اولاً تبصره 4 بودجه در بند (ل) فقط مبلغی را برای هماهنگی حقوق بازنشستگان کشوری اختصاص داده است و راجع به احتساب یا عدم احتساب سنوات ارفاقی حکمی اعلام ننموده است و ثانیاً هیأت وزیران نمی‎تواند حقوق مکتسبه قبلی آحاد ملت را که طبق قوانین و مقررات برقرار شده نسخ و زائل نماید و آن هیأت فقط مأموریت هماهنگ نمودن را داشته که نوعاً در هماهنگی افزایش حقوق افراد است به سقف حقوق زیاد نه بالعکس به استناد اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وماده 74 قانون استخدام کشوری شکایت شاکی وارد تشخیص و سازمان طرف شکایت مکلف است سنوات ارفاقی را در پرداخت حقوق بازنشستگی وی منظور نماید. 2- شعبه دهم تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده کلاسه ت10/81/994 موضوع تقاضای تجدیدنظر سازمان بازنشستگی کشور بخواسته تجدیدنظر در دادنامه شماره 1769 مورخ 17/7/81 در پرونده کلاسه 81/1583 (شهلا پاکپور) بشرح دادنامه شماره 62 مورخ 18/1/82 چنین رأی صادره نموده است، با توجه به بند (ل) تبصره 4 آیین‎نامه اجرائی قانون بودجه سال 81 کل کشور که بموجب مصوبه شماره 9288/ت26490هـ مورخ 4/3/81 هیأت وزیران ابلاغ گردیده است و در مصوبه مذکور سنوات خدمت ارفاقی خاصی احصاء گردیده و در آن ذکری از مستندات بازنشستگی نظیر بازنشستگی تجدیدنظر خوانده (شهلا پاکپور) با خدمت ارفاقی نشده است و عنایت به اینکه مصوبه مارالذکر در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تایید شده است، علیهذا تجدیدنظر خواهی سازمان بازنشستگی کشوری از دادنامه شماره 1769 مورخ 17/7/81 شبعه دهم دیوان موجه و وارد بوده و با فسخ دادنامه مذکور حکم به رد شکایت تجدیدنظر خوانده صادر و اعلام می‎گردد. 3- شعبه هشتم تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده کلاسه ت8/81/1226 موضوع تقاضای تجدیدنظر سازمان بازنشستگی کشوری بخواسته تجدیدنظر در دادنامه شماره 2043 مورخ3/9/81 شعبه دهم در پرونده کلاسه 81/1754 (محمدآقا آخوندی) بشرح دادنامه شماره 799 مورخ 24/8/82 چنین رأی صادر نموده است، نظر باینکه از طرف تجدیدنظر خواه نسبت به دادنامه تجدیدنظر خواسته اعتراض موجه و مؤثری بعمل نیامده و با بررسی سوابق امر بر کیفیت رسیدگی و اعمال مقررات نیز ایراد و اشکالی که فسخ دادنامه بدوی را ایجاب نماید مشهود نیست بنابراین با رد تجدیدنظر خواهی دادنامه بدوی عیناً تایید و استوار می‎گردد. ب- شعبه 23 در رسیدگی به پرونده کلاسه 81/3406 موضوع شکایت آقای محمدمهدی ناظمیان بطرفیت سازمان بازنشستگی کشوری بخواسته محاسبه حقوق بازنشستگی وفق تبصره ماده 74 قانون استخدام کشوری بشرح دادنامه شماره 1042 مورخ 7/11/81 چنین رأی صادر نموده است، اداره مشتکی‎عنه در تأمین خواسته به استناد بند 2 آیین‎نامه اجرائی بند(هـ) تبصره 4 قانون بودجه سال 81 کل کشور محدویت دارد و خود را در چارچوب بند 2 آیین‎نامه مذکور مکلف به محاسبه می‎داند نه زائد در حالی که مفاد تبصره ماده 74 قانون مورد استناد شاکی مطلق و اعم است و فراتر از موارد مذکور در بند 2 مورد استناد اداره خوانده را شامل می‎شود با توجه به اینکه مستند اداره خوانده آیین‎نامه است که قدرت معارضه با قانون را ندارد چه رسد به اینکه بر آن مقدم باشد لذا به ورود شکایت و ذیحق بودن شاکی رأی صادر می‎گردد. 2- شعبه هفتم تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده کلاسه‌ت7/81/1492 موضوع تقاضای تجدیدنظر سازمان بازنشستگی کشوری بخواسته تجدیدنظر در دادنامه شماره 142 مورخ 17/11/81 شعبه 23 دیوان عدالت اداری بشرح دادنامه شماره 406 مورخ 16/4/82 چنین رأی صادر نموده است، از آنجا که تجدیدنظر خوانده (محمدمهدی ناظمیان) مستنداً به تبصره اصلاحی ماده 74 قانون استخدام کشوری مصوب 53 با سابقه خدمت 25 سال و 10 ماه و 19 روز با سنوات ارفاقی در مورخ 28/1/61 به افتخار بازنشستگی نائل آمده و آنچه که مسلم است این است که به حکم قوانین مربوطه خدمات ارفاقی متعلقه از این حیث بعنوان خدمت دولتی تجدیدنظرخوانده شناخته شده است و جزء حقوق مکتسبه وی می‎باشد و تبصره ذیل بند 2 آیین‎نامه اجرائی بند (ل) تبصره 4 قانون بودجه سال 81 کل کشور مصوب 29/2/81 هیأت وزیران نیز متضمن وضع قاعده‎ای مبنی بر مستثنی نمودن اینگونه مستخدمین از برخورداری از ترمیم حقوق بازنشستگی از تاریخ 1/11/81 در اجرای بند (ل) تبصره 4 قانون بودجه سال 81 کل کشور نمی‎باشد و با عنایت به اینکه خدمات ارفاقی مشارالیه بحکم قوانین مربوطه خدمت قابل قبول در احتساب حقوق بازنشستگی وی می‎باشد ترمیم حقوق نامبرده مستنداً به قانون فوق‎الاشعار بر اساس 30 سال تمام قابل احتساب است علیهذا با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه بدوی نتیجتاً تایید می‎گردد. د-1- شعبه نوزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 81/609 موضوع شکایت آقای سیدحبیب‎الله عقیلی بطرفیت شرکت مخابرات ایران و سازمان بازنشستگی کشوری بخواسته محاسبه سابقه خدمت مربوط به تبصره ماده 74 بشرح دادنامه شماره 81 مورخ 28/1/82 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه شاکی حسب مجوز تبصره یک الحاقی بماده 74 قانون استخدام کشوری با احتساب 8 سال و 10 ماه و 25 روز سنوات ارفاقی بازنشسته گردیده و با عنایت به اینکه افزایشهای مصوبه شماره 26490 مورخ 4/3/81 مطابق تبصره ماده 2 آیین‎نامه اجرائی بند (ل) تبصره 4 قانون بودجه سال 81 کل کشور شامل سنوات ارفاقی نمی‎باشد و صرفاً با افزایش و لحاظ کردن خدمت ارفاقی موضوع قانون بازنشستگی جانبازان جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی و معلولان عادی و شاغلان سخت و زیان‎آور مصوب 67 و مشمولان ماده 13 قانون حمایت از آزادگان مصوب 68 تصریح گردیده و با التفات به اینکه این بخش از آیین‎نامه اجرائی بند (ل) تبصره 4 قانون بودجه سال 81 کل کشور موضوع مصوبه مورخ 4/3/81 هیأت وزیران در رأی وحدت رویه شماره 421 الی 440 مورخ 27/11/81 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال نگردیده لذا حکم برد شکایت صادر و اعلام می‎گردد. 2- شعبه چهاردهم در رسیدگی به پرونده کلاسه ت4/82/314 موضوع تقاضای تجدیدنظر آقای حبیب‎الله عقیلی بخواسته تجدیدنظر در دادنامه شماره 81 مورخ 28/1/82 چنین رأی صادر نموده است، اولاً پرداخت حقوق سنوات ارفاقی برای سالهای طولانی از حقوق مکتسبه شاکی محسوب و قطع آن نیاز به صراحت قانون دارد. ثانیاً در تبصره ماده 2 آیین‎نامه اجرائی بند (ل) تبصره 4 قانون بودجه سال 81 که مستند قانونی اداره طرف شکایت هیچ صراحتی دال بر حذف حقوق ارفاقی برای بازنشستگان گذشته ندارد و نیز رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بشماره 421 الی 440 سال 81 بدان معنی صادر نگردیده که قطع حقوق ارفاقی را قانون تلقی نماید لذا ضمن فسخ دادنامه شعبه بدوی حکم به ورود شکایت شاکی دائر به الزام اداره طرف شکایت برقراری مجدد حقوق ایام ارفاقی صادر و اعلام می‎گردد. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین رازینی و با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
ضمن تایید وجود تعارض بین دادنامه شماره 62-18/1/83 شعبه 10 تجدیدنظر با دادنامه‎های شماره 406-17/4/82 و 799-24/8/83 و 501-13/5/83 صادره از شعب هفتم و هشتم و چهارم تجدیدنظر با عنایت به اینکه تبصره الحاقی و اصلاحی ماده 74 لایحه قانونی استخدام کشوری متضمن جواز بازنشستگی مستخدمین رسمی مشمول قانون مذکور با افزایش حداکثر 10 سال بعنوان مدت خدمت ارفاقی به سابقه خدمت آنان به منظور برخورداری از حقوق بازنشستگی به میزان 30 سال خدمت است. نظر به مراتب فوق‎الذکر و اینکه قانونگذار بشرح بند (ل) تبصره 4 قانون بودجه سال81 کل کشور اعتبار ردیف 503622 قسمت چهارم پیوست قانون مزبور را علی‎الطلاق و بدون هرگونه قید و شرط بمنظور هماهنگی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری قبل از سال 79 تخصیص داده است بنابراین مفاد دادنامه‎های شماره 406 مورخ 17/4/82 شعبه هفتم تجدیدنظر، 799 مورخ24/8/82 شعبه هشتم تجدیدنظر و 501 مورخ 13/5/83 شعبه چهارم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری که مبین این معنی است، موافق اصول و موازین قانونی تشخیص داده می‎شود. این رأی به استناد قسمت اخیر ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع ذیربط در موارد مشابه لازم الاتباع است .

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.