اعلام تعارض آراء صادره از شعب 2 و 16 دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعب 2 و 16 دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی سازمان بنادر و کشتیرانی. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعب 2 و 16 دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 98/81

شاکی : سازمان بنادر و کشتیرانی.

تاریخ رأی: يکشنبه 20 دی 1383

شماره دادنامه :

مقدمه: الف- شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 80/741 موضوع شکایت آقای غلامحسین تراب احمدی به طرفیت سازمان بنادر و کشتیرانی بخواسته تفاوت فوق‎العاده خاص مصوب سال 75 بشرح دادنامه شماره 23 مورخ8/1/81 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه شاکی دلیل مستندی بر ادعای خود ارائه نداده و مشتکی‎عنه طبق بند 2 قسمت الف دستورالعمل شماره 60461/2 مورخ 12/11/77 سازمان بنادر و کشتیرانی اقدام نموده است، بنابراین خواسته وارد نیست رأی به رد شکایت صادر و اعلام می‎گردد. ب- شعبه شانزدهم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 79/2287، 79/2289 و 79/2790 موضوع شکایت خانم صغری مرادی، خانم زهرا نورانی مجدد، خانم سیده معصومه نیک نفس به طرفیت سازمان بنادر و کشتیرانی بخواسته عدم پرداخت مابه‎التفاوت پاداش سنوات خدمتی ناشی از برقراری فوق‎العاده خاص بشرح دادنامه‎های شماره 198، 199، 200 مورخ 10/2/81 چنین رأی صادر نموده است، با توجه به پاسخ مشتکی‎عنه و مستنداً به بخشنامه شماره50007/61 مورخ 7/9/79 سازمان بنادر و کشتیرانی و نظریه شماره29596/6 مورخ13/9/78 مدیر حقوقی سازمان مذکور مبنی بر اینکه احتساب فوق‎العاده خاص در حقوق بازنشستگی کارکنان با توجه به اصلاحیه ضوابط پرداخت حقوق و مزایا مورخ 10/4/75 فاقد اشکال قانونی است و مقرر گردیده است که از تاریخ عام‎الشمول شدن فوق‎العاده خاص 10/4/75 نسبت به کسور بازنشستگی از فوق‎العاده یاد شده و احتساب آن در تعیین حقوق بازنشستگی اقدام گردد. علیهذا حکم به ورود شکایت شاکیه و پرداخت مابه‎التفاوت درخواستی بشرح فوق‎الاشعار و تأثیر آن در ابلاغ و حکم بازنشستگی و از تاریخ 10/4/75 صادر و اعلام می‎دارد. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
اولاً مدلول دادنامه‎های صادره از شعب دوم و شانزدهم معارض تشخیص داده شد و ثانیاً در خصوص رأی صحیح و منطبق بر قانون، نظر به اینکه حسب ماده یک قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‎های ضروری به کارکنان دولت مصوب 75 و مقررات مشابه دائر بر پرداخت پاداش بازنشستگی با ملاک احتساب حقوق و فوق‎العاده شغل اشاره گردیده است و با عنایت به اینکه از فوق‎العاده خاص نیز کسور بازنشستگی کسر گردیده است بنابراین آراء صادره از شعب شانزدهم بدوی دیوان مبنی بر محسوب نمودن فوق‎العاده خاص در تعیین پاداش پایان خدمت ناشی از طرح تعدیل نیروی انسانی منطبق با قوانین تشخیص می‎گردد. این رأی بموجب ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم‎الاتباع می‎باشد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.