اعلام تعارض آراء صادره از شعب 14 و 18 دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعب 14 و 18 دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای یوسف یاریاب. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعب 14 و 18 دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 12/73

شاکی : آقای یوسف یاریاب.

تاریخ رأی: شنبه 14 مهر 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
الف) شعبه چهاردهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 72/365 موضوع شکایت آقای ناصر نیکونهاد حسینی به طرفیت هیأت رسیدگی به تخلفات اداری اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام به خواسته لغو رأی شماره 505-72 هیأت خوانده به شرح دادنامه شماره 722 – 6/5/72 چنین رأی صادر نموده است، نظربه این‌که در بند 18 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 9/4/71 افشاء سئوالات امتحانی یا تعویض آنها تخلف شناخته شده در حالی که در این مورد اعلام شده که متن املاء مذکور در چند روز پیش از امتحان به وسیله چند نفر از معلمین مطرح و برای دانش‌آموزان گفته شده است و با توجه به این‌که املاء مورد ادعا برای دانش‌آموزان کلاس دوم ابتدایی بوده است و با توجه به این‌که افشاء سئوالات امتحانی یا تعویض آنها غیر از موردی است که قبلاً مشابه آن سئوالات در کلاس طرح شده باشد و نظربه این‌که در همین حد هم دلیلی بر اثبات تخلف شاکی در پرونده امر نیست و در ماده 21 آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور نیز مقرر شده هیأت پس از اتمام رسیدگی و ملاحظه اسناد و املاک موجود در پرونده و توجه کامل به مدافعات متهم و… اتخاذ تصمیم می‌نماید رأی هیأت‌ها باید موجه و مستند به قانون و مقررات مربوطه بوده… و رأی مورد شکایت نیز انطباقی با مقررات ماده 21 آیین‌نامه هم به شرح فوق ندارد لذا شکایت شاکی نسبت به رأی شماره 505- 2/7 مورخ 23/1/72 دایر بر محکومیت شاکی به توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی وارد و موجه تشخیص و حکم بر ابطال رأی مذکور صادر و اعلام می‌گردد.
ب) شعبه هجدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 72/210 موضوع شکایت آقای یوسف یاریاب به طرفیت هیأت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش ایلام به خواسته اعتراض به توبیخ کتبی به شرح دادنامه شماره 412- 28/6/72 چنین رأی صادر نموده است، شکایت شاکی از رأی هیأت بدوی تخلفات اداری دایر به توبیخ کتبی با درج در پرونده به لحاظ این‌که ایراد موثری ابراز نگردیده و رأی مذکور هم منطبق با مقررات صادر شده است وجاهت قانونی نداشته حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‌گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اتفاق آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
همان‌طور که در دادنامه شماره 722- 6/5/72 شعبه چهارده دیوان استدلال شده، محتویات پرونده مبین تحقق و اجتماع عناصر و ارکان خطای اداری افشاء سوالات امتحانی موضوع بند 18 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری نیست. بدین جهت دادنامه مذکور که بر این مبنا صادر شده موافق اصول و موازین قانونی تشخیص داده می‌شود. این رأی مطابق ذیل ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوطه در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.