اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول و دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول و دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای الهیار شاهمرادی. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول و دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 42/84

شاکی : آقای الهیار شاهمرادی.

تاریخ رأی: يکشنبه 23 ارديبهشت 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: الف-1- شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 78/1106 موضوع شکایت آقای الهیار شاهمرادی به طرفیت، سازمان بیمه تأمین اجتماعی شعبه یک زنجان به خواسته، تقاضای بازنشستگی و مقرری مربوطه به شرح دادنامه شماره 979 مورخ 4/5/1379 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه شاکی با پیوست نمودن سند عادی اجاره‎ای، مغازه خود را در اختیار فرزندش قرار داده و ماهیانه اجاره دریافت می‎کند، بدین ترتیب رابطه‎ای کارگر و کارفرمائی در بین نیست تا خواسته شاکی اجابت شده لذا پاسخ مشتکی‎عنه قانع کننده تشخیص داده رأی به رد شکایت صادر می‎گردد. الف-2- شعبه اول تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده کلاسه 79/1784 موضوع تقاضای تجدیدنظر آقای الهیار شاهمرادی نسبت به دادنامه شماره 979 مورخ 4/5/1379 شعبه دوم دیوان به شرح دادنامه شماره 6 مورخ 10/1/1380 با رد تجدیدنظر خواهی دادنامه بدوی را عیناً تایید نموده است. ب-1- شعبه ششم در رسیدگی به پرونده کلاسه 81/394 موضوع شکایت آقای رجبعلی قیداری به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی قیدار به خواسته الزام به پرداخت حقوق بازنشستگی با مزایای مربوطه به شرح دادنامه شماره 1291 مورخ 1/6/1382 چنین رأی صادر نموده است، شاکی تقاضای بازنشستگی و صدور دفترچه خدمات درمانی را نموده و توضیح داده که از 9 سال قبل در کارگاه الکتریکی فرزندش به عنوان فروشنده شروع به کار کرده و حق بیمه مربوطه نیز پرداخت شده و در سال 1379 تقاضای بازنشستگی کرده ولی سازمان تأمین اجتماعی با اعلام اینکه فرزند می‎تواند به عنوان کارفرما بیمه گزار والدینش باشد، تقاضای وی را انجام نداده‎اند. با توجه به محتویات پرونده، نظر به اینکه از طریق کارگاه و کارفرمای مربوطه لیست بیمه در مورد شاکی ارسال می‎شده و مطابق ماده 39 قانون تأمین اجتماعی سازمان مذکور مکلف بوده ظرف 6 ماه از تاریخ دریافت صورت مزد اسناد و مدارک را مورد رسیدگی قرار دهد و تصمیم مقتضی اتخاذ نمایـد در حالی کـه در این خصوص بعد از مضی مـدت یاد شده اقدام مورد اعتراض به

عمل آمده لذا شکایت شاکی از این حیث وارد است و اداره خوانده می‎تواند حقوق مکتسبه بیمه شده و دفترچه وی را باطل نماید و مکلف است ادعای بازنشستگی بیمه شده را بررسی و در صورت تعلق شرایط اقدام نماید. لذا در این حد حکم به ورود شکایت صادر و اعلام می‎نماید. ب-2- شعبه دوم تجدیدنظر در رسیدگی به پرونده کلاسه 82/855 موضوع تقاضای تجدیدنظر مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان نسبت به دادنامه شماره 1291 مورخ 1/6/1382 شعبه ششم دیوان به شرح دادنامه شماره 508 مورخ 16/4/1383 با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه بدوی را عیناً تایید نموده است. هیأت عمومـی دیوان عـدالت اداری در تـاریخ فـوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره با اکثریت به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
نظر به اینکه آراء فوق‎الذکر با توجه به اسناد و مدارک خاص و سایر محتویات هر پرونده صادر شده است و تفاوت مدلول آنها مبتنی بر استنباط معارض از حکم واحد قانونگذار نیست، بنابراین موضوع از مصادیق آراء متناقض مذکور در ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 محسوب نمی‎شود و موردی برای رسیدگی و امعان نظر در قلمرو ماده مذکور وجود ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.