اعلام تعارض آراء صادره از شعبه نهم و هیأت تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعبه نهم و هیأت تجدیدنظر دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای اسماعیل باقریه. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعبه نهم و هیأت تجدیدنظر دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 180/75

شاکی : آقای اسماعیل باقریه.

تاریخ رأی: شنبه 1 دی 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
الف) شعبه نهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 65/460 موضوع شکایت آقای شکراله علیدوست به طرفیت گمرک ایران به خواسته لغو حکم برکناری به شرح دادنامه شماره 422- 10/7/69 چنین رأی صادر نموده است، حسب توضیحات نماینده گمرک ایران و سایر محتویات پرونده ترخیص کالای مورد نظر با توجه به مجوز صادره از وزارت صنایع سنگین صورت گرفته و محتاج مطالبه مجوز از وزارت بازرگانی نبوده و در نتیجه آقای شکراله علیدوست در این زمینه مرتکب خطایی نشده است تا اطلاق عنوان مستخدم خاطی به او صادق باشد بنا به جهات فوق‌الذکر و این‌که اختیار اعمال مجازات توسط مقامات صالح منحصراً درباره مستخدمین خاطی جایز است برکناری شاکی از خدمت که مرتکب خطایی نشده و جهات قانونی نداشته است و حکم صادره از طرف گمرک ایران در این باب ابطال می‌گردد. حکم به ورود شکایت شاکی در این زمینه و تأیید استحقاق او به دریافت حقوق و مزایای ایام برکناری از خدمت و احتساب آن جزء سوابق خدمت دولتی وی صادر می‌شود.
ب) شعبه هفتم در رسیدگی به پرونده کلاسه 72/603 موضوع شکایت آقای اسماعیل باقریه به طرفیت گمرک جمهوری اسلامی ایران به خواسته لغو حکم برکناری و ابطال آن و دریافت حقوق و مزایای برکناری از خدمت و احتساب آن جزو سابقه خدمت دولتی به شرح دادنامه شماره 89- 4/2/73 چنین رأی صادر نموده است، اعمال مجازات توسط مقامات صالح منحصراً درباره مستخدمین خاطی جایز است برکناری شاکی از خدمت که مرتکب خطایی نشده است وجاهت قانونی نداشته و بعلاوه در گزارش مذکور شاکی بدون اطلاع از مقررات شناخته شده و مقصر اصلی دفتر صادرات شناخته شده لذا حکم صادره از طرف گمرک مبنی بر برکناری شاکی به مدت یک سال ابطال می‌گردد و حکم به ورود شکایت شاکی در این زمینه و تأیید استحقاق او به دریافت حقوق و مزایای ایام برکناری از خدمت و احتساب آن جزو سوابق خدمت دولتی وی صادر می‌گردد. شعبه اول هیأت تجدیدنظر دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه ت 1/73/363 موضوع تقاضای تجدیدنظر گمرک ایران دفتر حقوقی و قضایی نسبت به دادنامه شماره 89- 4/2/73 صادره از شعبه هفتم دیوان عدالت اداری در پرونده 72/603 به طرفیت اسماعیل باقریه به شرح دادنامه 916- 11/11/1374 چنین رأی صادر نموده است، اعتراض گمرک ایران دفتر حقوقی و قضایی به دادنامه شماره 89- 4/2/73 صادره از شعبه هفتم دیوان عدالت اداری با توجه به بررسی لایحه ارسالی وارد تشخیص و با فسخ دادنامه معترض‌‌‌‌‌‌‌‌‌ً‌عنه حکم به رد شکایت صادر می‌گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
با عنایت به وظایف و مسئولیت‌های متصدیان پست‌های ثابت سازمانی ارزیاب در گمرک جمهوری اسلامی ایرن از حیث لزوم کنترل اسناد و مدارک کالاهای وارده و انطباق قوانین و مقررات مربوط به ترخیص و یا ارجاع آنها به مبداء خطای منتسبه محرز بوده است بنابراین رأی شماره 916 مورخ 11/11/1374 هیأت تجدیدنظر دیوان عدالت اداری موافق اصول و مقررات قانونی شناخته می‌شود این رأی مستنداً به ذیل ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مرجع مربوطه در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.