اعلام تعارض آراء صادره از شعبه شانزدهم دیوان.

اعلام تعارض آراء صادره از شعبه شانزدهم دیوان.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شهرداری کرج. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعبه شانزدهم دیوان. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 725/84

شاکی : شهرداری کرج.

تاریخ رأی: يکشنبه 31 تير 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: الف- شعبه شانزدهم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 80/637 موضوع شکایت آقای ابراهیم برزوی و غیره به طرفیت شهرداری کرج به خواسته اعتراض به رأی کمیسیون تجدیدنظر ماده صد شهرداری کرج به شماره 18-23/1/80 به شرح دادنامه شماره 936 مورخ 5/5/81 چنین رأی صادر نموده است، شکات به رأی شماره 18-23/1/80 کمیسیون تجدیدنظر ماده صد قانون شهرداری کرج اعتراض دارند و تقاضای نقض و ابطال آن را نموده‎اند. پاسخ شهرداری نیز واصل و پیوست می‎باشد. نظر به اینکه شکات حسب دادخواست تقدیمی و ملاحظه پرونده شهرداری و اعتراضیه شکات به رأی مذکور شش خانوار هستند و هدف و انگیزه آنان از ساخت اضافه بنا جهت سکونت خود بوده است و در اعتراضیه خود نیز صراحتاً همین انگیزه را اعلام داشته‎اند و اصولاً می‎بایست شهرداری و مامورین پلیس ساختمان در هنگام ساخت بنا اضافی از آن جلوگیری می‎نمودند و در حال حاضر تخریب بنا آن هم در طبقات سه گانه و در هر طبقه 122، با توجه به اینکه ساختمان بتون آرمه می‎باشد، خسارت جبران ناپذیری به شکات و در اصل به سرمایه عمومی وارد می‎نماید. و نظر به اینکه تخریب بنای مسقف به جز به هدر دادن نیروی انسانی و مصالح به کار رفته نتیجه دیگری ندارد و شورای عالی قضائی وقت نیز تخریب بنای احداثی را تجویز ننموده است و همچنین شهرداری تکلیفی نسبت به تخریب بنا ندارد و بلکه راه دیگری نیز به جز تخریب وجود دارد که شهرداری آن را اعمال نماید. مخصوصاً در مانحن فیه شاکی خصوصی وجود ندارد وحقی از شخص حقیقی یا عدم تخریب ضایع نمی‎گردد. علیهذا با وارد دانستن شکایت شکات حکم به نقض رأی معترض‎عنه و طرح مجدد موضوع در کمیسیون همعرض صادر و اعلام می‎گردد. ب- شعبه شانزدهم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 80/132 موضوع شکایت آقای ابراهیم برزوئی به طرفیت کمیسیون ماده صد شهرداری کرج به خواسته اعتراض به حکم تجدیدنظر کمیسیون ماده صد شهرداری به شماره 18 مورخ 23/1/80 به شرح دادنامه شماره 1669 مورخ 11/8/81 چنین رأی صادر نموده است، شاکی به رأی 18-23/1/80 کمیسیون تجدیدنظر ماده صد قانـون شهرداری کرج اعتراض دارد و تقاضای رسیدگی نمـوده است. با توجه به مجموع محتویات پرونده نظر

به اینکه از سوی شاکی دلایل متقن و معتبر در جهت مخدوش بودن رأی مذکور ارائه و اقامه نگردیده است و هیچگونه خلاف مقررات در نحوه اصدار رأی معترض عنه ملاحظه و مشاهده نمی‎شود صحیحاً و منطبق با قانون صادر گردیده است. علیهذا خواسته شاکی را غیر ثابت تشخیص و حکم به رد آن صادر و اعلام می‎دارد. هیأت عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور رؤسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
شکایت شاکی به طرفیت کمیسیون ماده صد شهرداری کرج به خواسته نقض رأی شماره 18 مورخ 23/1/1380 مورد رسیدگی قرار گرفته و منتهی به صدور رأی شماره 936 مورخ 5/5/1381 شعبه شانزدهم بدوی دیوان مشعر بر نقض رأی معترض عنه و لزوم طرح موضوع در کمیسیون همعرض گردیده که دادنامه مزبور قطعیت یافته و قضیه در این حد واجد اعتبار امر مختوم شده است. بنابراین رسیدگی و صدور رأی مجدد به شرح دادنامه شماره 1669 مورخ 11/8/1381 شعبه شانزدهم دیوان نسبت به امر مختوم وجاهت قانونی نداشته است و رأی اخیرالذکر کلا رأی تلقی می‎شود و با این وصف موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در قلمرو ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 وجود ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.