اعلام تعارض آراء صادره از شعبه دوم دیوان عدالت اداری.

اعلام تعارض آراء صادره از شعبه دوم دیوان عدالت اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم ژیلا حسین زاده. با خواسته اعلام تعارض آراء صادره از شعبه دوم دیوان عدالت اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 628/84

شاکی : خانم ژیلا حسین زاده.

تاریخ رأی: يکشنبه 28 مرداد 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: الف- شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 82/2014 موضوع شکایت خانم ژیلا حسین زاده به طرفیت، هیأت حل اختلاف اداره کار و مور اجتماعی شمال شرق تهران به خواسته، اعتراض نسبت به رأی شماره 66886 مورخ 16/7/1382 به شرح دادنامه شماره 1782 مورخ 1/9/1383 با در نظر گرفتن مجموع محتویات پرونده ایراد و اشکالی بر رأی معترض علیه تشخیص نداده و شکایت را غیر وارد تشخیص و حکم به رد آن صادر نموده است. این رأی به شرح دادنامه شماره 488 مورخ 15/4/84 شعبه هشتم تجدیدنظر تایید شده است. ب- شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 82/2011 موضوع شکایت خانم اعظم السادات میرعلی مرتضایی به طرفیت هیأت حل اختلاف اداره کار و امور اجتماعی شمال شرق تهران به خواسته اعتراض به رأی شماره 66887 مورخ 12/7/1382 به شرح دادنامه شماره 1654 مورخ 11/8/1383 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه منطوق ماده 12 قانون کار در اصدار رأی از سوی هیأت حل اختلاف مورد توجه و عنایت قرار نگرفته که مقرر نموده، هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه از قبیل …. کارفرمای جدید قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود. بنابه مراتب معروضه به نظر می‎رسد اتخاذ تصمیم هیأت مزبور وفق مقررات موضوع معمول نشده باشد. فلذا حکم به ورود شکایت شاکی صادر و رأی معترض‎عنه نقض و لزوم رسیدگی مجدد به موضوع معنون در هیأت همعرض با رعایت مفاد این دادنامه اعلام می‎گردد. هیأت عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور رؤسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
بـه موجب ماده 12 قانون کـار مصوب 1369 «هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه از قبیل فروش یا

انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام در موسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال اینها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است مؤثر نمی‎باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.» نظر به مراتب مندرج در ماده فوق‎الذکر و اینکه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران، خدمات مربوط به امور مالی و اداری خود را به پیمانکاری واگذار ومنتقل کرده و در قلمرو این ماده پیمانکاری فوق‎الذکر قائم مقام قانونی آن شرکت در خصوص ادامه خدمت کارکنان شاغل در خدمات مالی و اداری به شمار می‎رود، بنابراین دادنامه شماره 1654 مورخ 11/8/1383 شعبه دوم در حدی که متضمن این امر است، صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‎شود این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.