ابطال کلمه «آخرین» و جایگزینی کلمه «اولین» در ماده 3 آیین‎نامه اجرائی قانون تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی موضوع تصویب نامه شماره 15776/ت421ه‍ مورخ 28/1/1373 هیأت وزیران.

ابطال کلمه «آخرین» و جایگزینی کلمه «اولین» در ماده 3 آیین‎نامه اجرائی قانون تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی موضوع تصویب نامه شماره 15776/ت421ه‍ مورخ 28/1/1373 هیأت وزیران.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محسن گفتاری. با خواسته ابطال کلمه «آخرین» و جایگزینی کلمه «اولین» در ماده 3 آیین‎نامه اجرائی قانون تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی موضوع تصویب نامه شماره 15776/ت421ه‍ مورخ 28/1/1373 هیأت وزیران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 103/82

شاکی : آقای محسن گفتاری.

تاریخ رأی: يکشنبه 3 مهر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، ماده 3 آیین‎نامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و بند یک دستورالعمل اجرائی شماره 588/د مورخ 12/2/1368 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، مبنای محاسبه مابه‎التفاوت حق بیمه یا بازنشستگی را اولین رقم حقوق و مزایای محل خدمت جدید تصویب نموده که منطقی و به حق می‎باشد، زیرا اولین حقوق محل خدمت جدید تداوم زمانی خدمت اجتماعی مستخدم بوده و از نظر حقوقی و نرخ بیمه با رشد تورم اقتران دارد.
در صورتی که ماده 3 آیین‎نامه اجرائی قانون نحوه تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی مصوب 19/2/1373 مبنای محاسبه مابه‎التفاوت را آخرین رقم حقوق و مزایای مستخدم در زمان بازنشستگی در نظر گرفته که با عنایت به نرخ رشد تورم و نرخ حق بیمه این رقم یکصدو پنجاه برابر رقم مابه‎التفاوت محاسبه قبل خواهد شدکه این مصوبه اجحاف به حقوق این قشر آسیب‎پذیر است. در جهت تحقق عدالت اصدار حکم به لغو جمله «آخرین رقم حقوق و فوق‎العاده یا عناوین مشابه قبل از بازنشستگی، از کارافتادگی و یا فوت» از ماده 3 آیین‎نامه اجرائی تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی موضوع تصویب نامه شماره 15776/ت421ه‍ مورخ 28/1/1373 هیأت وزیران و جایگزینی جمله «اولین رقم حقوق و مزایا و فوق‎العاده شغل…» مورد استدعا می‎باشد.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 20307 مورخ 21/5/1382 با ارسال تصویر نامه شماره 50479/1402 مورخ 16/4/1382 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور اعلام داشته‎اند، با عنایت به اینکه به موجب تبصره 3 ماده واحده قانون تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری کارکنان دولت مصوب 1373 مقرر گردیده است، «میزان کسور بازنشستگی که از صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل می‎شود و میزان کسور بازنشستگی متعلقه و همچنین مابه‎التفاوت این دو مبلغ براساس آیین‎نامه‎ای که ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‎رسد، تعیین خواهد گردید.» و با توجه به اینکه طبق قانون، تعیین میزان کسور بازنشستگی قابل انتقال بر عهده دولت می‎باشد، لذا هیأت وزیران «آخرین رقم حقوق و فوق‎العاده شغـل …» را مبنـا قرار داده است. لـذا از این جهت شکایت وارد نبـوده و رد دادخواست مطروحه را خواهان است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
طبق تبصره 3 ماده واحده قانون نحوه تأثیر سوابق خدمت غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری کارکنان دولت مصوب 1372 «میزان کسور بازنشستگی که از صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل می‎شود و میزان کسور بازنشستگی متعلقه و همچنین مابه‎التفاوت این دو مبلغ براساس آیین‎نامه‎ای که ظرف مدت 3 ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‎رسد، تعیین خواهد گردید».
نظر به مراتب مندرج در لایحه جوابیه معاون دفتر امور حقوقی دولت و اینکه هیأت وزیران براساس اختیار قانونی مربوط اقدام به تنظیم و تصویب ماده 3 آیین‎نامه اجرائی قانون فوق‎الذکر کرده است، مفاد ماده 3 آیین‎نامه مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد و تقاضای اصلاح مدلول آن نیز از مصادیق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری محسوب نمی‎شود و اتخاذ تصمیم در این خصوص در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موردی ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.