ابطال پارگراف دوم قسمت تذکرات صفحه 20 دستورالعمل اجرائی نظام جدید آموزش کارکنان دولت منضم به بخشنامه 112058/803 مورخ 20/6/81 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور.

ابطال پارگراف دوم قسمت تذکرات صفحه 20 دستورالعمل اجرائی نظام جدید آموزش کارکنان دولت منضم به بخشنامه 112058/803 مورخ 20/6/81 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمد عزیزی. با خواسته ابطال پارگراف دوم قسمت تذکرات صفحه 20 دستورالعمل اجرائی نظام جدید آموزش کارکنان دولت منضم به بخشنامه 112058/803 مورخ 20/6/81 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 826/84

شاکی : آقای محمد عزیزی.

تاریخ رأی: يکشنبه 4 شهريور 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، سازمان متبوع وی به استناد پست مورد تصدی و با داشتن بالغ بر هشتصد ساعت آموزش ضمن خدمت و ارائه مستندات مربوط به دهها مورد تحقیق طرحهای پژوهشی و تألیف کتاب درخواست اعطاء گواهینامه تخصصی و پژوهشی را از سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی می‎نماید. لیکن این سازمان اعلام می‎دارد واجد شرایط نمی‎باشد. دفتر آموزش و بهسازی نیروی انسانی اعلام می‎دارد که احتساب دوره‎های آموزشی برای برخورداری از امتیازات نظام مذکور در جهت اخذ گواهینامه مورد نظر می‎بایستی منطبق بر تاریخ شروع برنامه سوم و از ابتدای سال 1379 و به بعد آن باشد. به موجب ماده 44 قانون استخدام کشوری هیچگونه محدودیت اعتبار زمانی برای دوره‎های آموزشی طی شده از بدو استخدام تا پایان خدمت مستخدم منظور نگردیده است و در ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه نیز مقنن هیچگونه محدودیت امتیازی برای دوره‎های آموزشی قبلی و طی شده توسط کارکنان دولت تصویب ننموده است. بنابراین پاراگراف دوم صفحه 20 دستورالعمل مورد شکایت برای مرعی داشتن آن از جهت صدور گواهینامه نوع دوم نمی‎تواند جایگزین قانون و یا مصوبه مستند به قانون باشد. بنابراین ابطال آن مورد تقاضا است. مدیرکل دفتر حقوقی و دبیرخانه هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4880/1604 مورخ 20/2/1385 اعلام داشته‎اند، 1- نظام جدید آموزش کارکنان دولت که در اجرای ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه و آیین‎نامه اجرائی آن طراحی و ابلاغ گردیده و از سال 1379 مجری بوده است، صراحتاً تاکید بر اجرای دوره‎های آموزشی کوتاه مدت با رویکرد پودمانی دارد که طراحی هر یک از این پودمانهای آموزشی بر اساس نیاز سنجی آموزشی بر مبنای تحلیل فرد، شغل و سازمان از سوی دستگاههای اجرائی صورت می‎پذیرد و افراد پس از طی مجموعه‎ای از دوره‎های آموزشی مرتبط با در نظر گرفتن حد نصاب ساعات آموزشی و در مـدت زمان

مقرر (10، 8 و 7 سال) مندرج در بندهای 1/ه‍ ، 2/ه‍ و 3/ه‍ نظام آموزش و دستورالعملهای نظام یاد شده ( از جمله دستورالعملهای منضم به بخشنامه شماره 112058/1803 مورخ 20/6/1381) و در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط موفق به اخذ یکی از گواهینامه‎های مهارتی، تخصصی و تخصصی- پژوهشی خواهند شد. با توجه به بند (ج) ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه، ماده 5 آیین‎نامه اجرائی ماده 150 قانون مذکور و مصوبه جلسه مورخ 26/1/1381 شورای امور اداری و استخدامی و در نهایت تبصره یک ماده 6 آیین‎نامه اجرائی ماده 54 و بندهای (د) و (ه‍ـ) ماده 143 قانون برنامه چهارم توسعه وضع شرایط اخذ گواهینامه‎ها از اختیارات این سازمان بوده و کلیه ساز و کارها و شرایط بر مبنای همین اختیار تعیین و به تصویب مراجع ذیربط رسیده و به دستگاهها ابلاغ شده است. هیأت عمومـی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با عنایت به مفاد مادتین 44 و 45 قانون استخدام کشوری در باب جواز برقراری برنامه‎های آموزشی و کارآموزی مستخدمان دولت به منظور ارتقاء سطح علمی و تجربی آنان با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و نظر به مندرجات لایحه جوابیه در باب نیاز سنجی و اعطاء امتیازات مترتب بر طی دوره‎های آموزشی و کارآموزی حین خدمت و در صورت تحقق واجتماع شرایط لازم از تاریخ 1/1/79 عبارت مندرج در دستورالعمل منضم به بخشنامه شماره 112058/803 مورخ 20/6/1381 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مبنی بر اینکه «دوره‎های آموزشی مصوب سازمان که از اول برنامه سوم توسعه (سال 79) به بعد طی شده باشد برای صدور گواهینامه‎های نوع دوم قابل احتساب است.» مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمی‎باشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.