ابطال نامه شماره 933/7/س مورخ 25/7/1379 دفتر امور اقتصادی و سیاست داخلی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور.

ابطال نامه شماره 933/7/س مورخ 25/7/1379 دفتر امور اقتصادی و سیاست داخلی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای سیدجابر موسوی‎پور. با خواسته ابطال نامه شماره 933/7/س مورخ 25/7/1379 دفتر امور اقتصادی و سیاست داخلی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 289/79

شاکی : آقای سیدجابر موسوی‎پور.

تاریخ رأی: يکشنبه 30 ارديبهشت 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، نظر به الحاق ماده 25 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان که در آن به صراحت اعلام شده است هرگونه افزایش یا تغییر در میزان حقوق، مزایا، فوق‎العاده‎ها و سایر تسهیلات که برای کارکنان نظام هماهنگ تصویب شود با تأیید وزارت کشور در مورد کارکنان شهرداری‌ها قابل اجراء می‌باشد.
در این راستا با توجه به تصویب قانون اصلاح حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ از طرف وزارت کشور به شهرداری ارسال گردیده است که متأسفانه پس از مدتی معاونت محترم دفتر امور قضایی و سیاست داخلی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور طی جوابیه شماره 933/7/س مورخ 25/7/1379 در پاسخ به استعلام دفتر شهری و روستایی استانداری ایلام بر عدم اجراء و شمول مفاد ماده 7 این قانون موضوع پاداش پایان خدمت می‌باشد، نظر داده است.
نظر به این‌که پرسنل سخت کوش شهرداری‌ها اکثراً از قشر مستضعف و کم درآمد جامعه بوده و انصافاً با گمنامی تمام در جهت ارائه خدمت به مردم فعالیت و تلاش می‎نمایند و برقراری مفاد این ماده در مورد آنان حداقل می‎تواند پس از پایان خدمت پاداشی راه‎گشا باشد، لذا در جهت کمک و مساعدت به آنها تقاضای ابطال نامه شماره 933/7/س مورخ 25/7/1379 دفتر امور قضایی و سیاست داخلی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و شمول موضوع ماده 7 قانون مذکور در خصوص پرسنل شهرداری‌ها را دارد.
مدیرکل دفترحقوقی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 884/53/2 مورخ 29/1/1380 اعلام داشته‎اند، نظر این دفتر در خصوص موضوع مطروح همان است که در نامه شماره 933/7/س مورخ 25/7/1379 دفتر امور قضایی و سیاست داخلی این سازمان به‌عنوان مدیریت امور شهری و روستایی استانداری ایلام اعلام داشته و این دفتر درباره موضوع نظر دیگری ندارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‎نماید.
رای هیات عمومی:
به موجب لایحه قانونی شمول قانون استخدام کشوری به کارمندان شهرداری‌ها (به استثناء شهرداری تهران) مصوب 1358 شورای انقلاب، کارکنان ثابت شهرداری‌ها در عداد مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری قرار گرفته‎اند و حسب مادتین یک و 12 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/6/1370 کلیه مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری و از جمله کارمندان رسمی شهرداری‌ها از حیث کیفیت تعیین حقوق و فوق‎العاده‎ها و مزایا مشمول قانون اخیرالذکر شناخته شده‎اند.
بنابه جهات فوق‎الذکر و این‌که کارکنان شهرداری‌ها به شرح قوانین مختلف به‌عنوان کارمند یک واحد دولتی در معنای عام و کلی کلمه مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر مقررات عمومی استخدام کشوری از جمله دریافت پاداش پایان خدمت مقرر در ماده 7 قانون اصلاح پاره‎ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی، بانوان شاغل، خانواده‎ها و سایر کارکنان مصوب 13/2/1379 می‎باشند.
بنابراین مفاد نامه شماره 933/7/س مورخ 25/7/1379 دفتر امور قضایی و سیاست داخلی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مشعر بر عدم تعلق پاداش پایان خدمت به کارمندان شهرداری مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت دولت، مغایر قانون است و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.