ابطال مصوبه هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان بشماره 203-100 مورخ 23/3/79.

ابطال مصوبه هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان بشماره 203-100 مورخ 23/3/79.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای اسماعیل احمدی. با خواسته ابطال مصوبه هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان بشماره 203-100 مورخ 23/3/79. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 209/79

شاکی : آقای اسماعیل احمدی.

تاریخ رأی: يکشنبه 22 آذر 1383

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، اینجانب در سال 68 به استخدام شرکت فولاد خوزستان درآمدم. در سال 72 پس از قبولی در آزمون دانشگاه آزاد با استفاده از بورسیه شرکت مشغول به تحصیل در رشته حقوق قضائی گردیدم. و در سال 75 فارغ‎التحصیل شدم. پس از اشتغال مجدد در شرکت و انتقال به دفتر حقوقی در تاریخ 1/5/78 متأسفانه تاکنون از اعطای حکــم کارشنـــاسی خـــودداری نموده‎اند و دلیل این امر صدور مصوبه شماره 203-100 مورخ 23/3/79 هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان می‎باشد. در این مصوبه که مغایرت صریح با قانون تایید مدارک دانشگاه آزاد مصوب 67 مجلس شورای اسلامی دارد بین فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی و غیر دولتی (آزاد – پیام نور) فرق گذاشته شده است. به این ترتیب که در بند 2 آن فارغ التحصیلان دانشگاههای آزاد و پیام نور در صورت درخواست مدیران شرکت می‎بایست در آزمون خاص و مصاحبه که همزمان با آزمون استخدامی سایر داوطلبان خارج از شرکت بعمل می‎آید شرکت نمایند و در صورت موفقیت در مراحل دوگانه آزمون و مصاحبه به آنان حکم کارشناسی اعطاء می‎شود. بنابمراتب تقاضای ابطال مصوبه هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان را دارد. طرف شکایت در خصوص شکایت مذکور علیرغم تبادل لایحه و پیگیریهای لازم مبادرت به ارسال لایحه جوابیه ننموده‎اند. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
حکم مقرر در ماده واحده قانون تایید رشته‎های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب 67 مصرح در تکلیف وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در زمینه بررسی مدارک فارغ‎التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و تایید مدارک تحصیلی آنان با رعایت مقررات مربوط و نتیجتاً مبین و مؤید ارزش و اعتبار تحصیلی گواهینامه‎های تحصیلی فارغ التحصیلان آن دانشگاه‎هائیه مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی است. بنابراین مصوبه مورخ 25/1/79 هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان که با وضع قواعد آمره بشرح بند یک مصوبه مزبور که منحصراً مدارک فارغ الحصیلان دانشگاههای دولتی در رشته‎های مورد نیاز را مورد تایید قرار داده و بشرح بندهای 2 و 7 مصوبه فوق‎الاشعار تایید اعتبار و ارزش مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر قانونی از جمله دانشگاه آزاد را موکول به توفیق در آزمون خاص و مصاحبه اعلام کدره است خلاف هدف و حکم صریح مقنن و خارج از حدود اختیارات قانونی هیأت مدیره مذکور در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری عبارت «…ی دولتی» از متن بند یک مصوبه حذف و همچنین بندهای 2 و 7 مذکور ابطال می‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.