ابطال مصوبه مورخ 5/6/59 هیأت 5 نفره عمران اراضی (سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان – گروه مستقر در آبادان).

ابطال مصوبه مورخ 5/6/59 هیأت 5 نفره عمران اراضی (سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان – گروه مستقر در آبادان).

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمد بردولی با وکالت آقای حمید سراجی‎پور. با خواسته ابطال مصوبه مورخ 5/6/59 هیأت 5 نفره عمران اراضی (سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان – گروه مستقر در آبادان). از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 444/78

شاکی : آقای محمد بردولی با وکالت آقای حمید سراجی‎پور.

تاریخ رأی: يکشنبه 22 آذر 1383

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، تمامی ششدانگ رقبات پلاکهای ثبتی 2324 الی 2330 بخش 9 آبادان در مالکیت موکل (محمد بردولی) قرار داشته است. در سال 59 هیأت پنج نفره عمران اراضی به استناد ماده 15 آیین‎نامه اجرائی لغو مالکیت اراضی موات شهری رقبات مذکور را موات تشخیص داده و بر این اساس اسناد مالکیت موکل باطل و سند مالکیت جدید بنام دولت و با نمایندگی سازمان عمران اراضی شهری آبادان صادر گردیده است. مصوبه مورد شکایت که بموجب آن املاک مذکور موات تشخیص داده شده بر خلاف واقعیت و مدارک و مستندات می‎باشد. لذا استدعای رسیدگی و صدور حکم بر ابطال مصوبه مورخ 5/6/59 هیأت پنج نفره عمران اراضی را دارد. سرپرست سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 9386/15 مورخ 4/6/81 اعلام داشته‎اند، پلاکهای موضوع خواسته بموجب طرح جامع شهرستان آبادان دارای کاربری فضای سبز بوده که در ید شهرداری می‎باشد. ثانیاً با عنایت به گذشت مدت مدید از تاریخ تملک سابقه‎ای از مصوبه مورخ 5/6/59 هیأت پنج نفره عمران اراضی در سوابق این سازمان ملاحظه نگردید. مستدعی است موضوع را از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان آبادان مطالبه فرمایید. رئیس اداره ثبت اسناد و املاک آبادان نیز طی نامه شماره 22342 مورخ 8/8/81 اعلام داشته‎اند با مراجعه به سوابق تصویر مصوبه هیأت پنج نفره عمران اراضی مشاهده نگردید. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
بموجب ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری آیین‎نامه‎ها و تصویب‎نامه‎ها و سایر نظامات دولتی از جهات مقرر در ماده فوق‎الذکر قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیأت عمومی دیوان است. نظر به اینکه تصمیم مورخ 5/6/59 هیأت پنج نفره عمران اراضی واجد اوصاف مقررات دولتی نیست و در خصوص مورد تنظیم شده است، بنابراین از مصادیق ماده 25 مزبور به شمار نمی‎رود و قابل رسیدگی و امعان نظر در هیأت عمومی دیوان نمی‎باشد و جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم به شعبه اول بدوی دیوان ارجاع می‎شود .

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.