ابطال مصوبه شماره 9136/ت227هـ مورخ 19/6/1373 هیأت وزیران.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی هیأت مدیره شهرک مهدیه قم با وکالت آقای خلیل رزمجو و آقای منوچهر شیروانیان. با خواسته ابطال مصوبه شماره 9136/ت227هـ مورخ 19/6/1373 هیأت وزیران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 317/78
شاکی : هیأت مدیره شهرک مهدیه قم با وکالت آقای خلیل رزمجو و آقای منوچهر شیروانیان.
تاریخ رأی: يکشنبه 2 ارديبهشت 1380
شماره دادنامه :
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، بخشنامهای به شماره 34/3/1/13542 مورخ 29/6/1373 از وزارت کشور خطاب به استانداران کشور در خصوص بهای اراضی و ساختمانها و مستحدثات به منظور محاسبه عوارض نوسازی براساس مصوبه شماره 9136/ت227هـ مورخ 19/6/1373 هیأت وزیران صادرگردیده که ضمن آن مستند به ماده 4 قانون نوسازی و عمران شهری بهای اراضی موضوع ماده 2 آن قانون به مأخذ ارزش معاملاتی سال 1372 که توسط کمیسیون مقرر در ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم تعیین شده است با رعایت شرایطی برای سالهای 73 الی 78 تعیین و در تبصرههای 1و 2 مصوبه مذکور برای شهرهایی که ارزش معاملاتی سال 1372 آنها تعیین نشده و یا اصولاً ارزش معاملاتی مشخص نگردیده و یا املاکی که پشت جبهه بوده و در اثر طرحهای جدید شهرداری بر معبر تازه احداث شده واقع میشوند، تعیین تکلیف گردیده است.
شهرداری قم بر اساس مصوبه معروض مبادرت به محاسبه عوارض نوسازی اراضی متعلق به شهرک که اختصاص به احداث خانههای سازمانی طلاب مشغول به تحصیل در قم دارد برای سالهای 72، 73، 74، 75 نموده است. چون علیالاصول در کشور قیمت اراضی و ساختمانها و مستحدثات بایستی براساس مقررات واحدی تعیین و ابلاغ گردد و از طرفی از نظر حقوقی ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم که تاریخ تصویب آن مؤخر بر تاریخ تصویب ماده 4 قانون نوسازی و عمران شهری میباشد، بهطور ضمنی ماده 4 قانون اخیرالذکر را نسخ نموده است و طبعاً بخشنامهها و مصوبههای مستند به آن ماده نیز فاقد وجاهت قانونی است. لذا از محضر دیوان عدالت اداری صدور حکم مبنی بر ابطال مصوبه فوقالاشاره مورد استدعا میباشد.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 8691 مورخ 17/8/1379 اعلام داشتهاند، موضوع ماده 4 قانون نوسازی راجع به عوارض نوسازی و ملاک محاسبه عوارض یاد شده، بهای اراضی، ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهرها است که مرجع تعیین آن طبق قسمت اخیر ماده 4 هیأت وزیران است و اساساً این ماده در مقام تعیین ارزش معاملاتی نبوده است. حال آنکه ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم راجع به تعیین ارزش معاملاتی اراضی شهری، زمینهای کشاورزی و روستایی و ساختمانها است که با توجه به ماده 59 همان قانون برای وصول مالیات نقل و انتقال قطعی ملاک عمل است.
بنابراین با توجه به اینکه موضوع و ملاک محاسبه در موارد یاد شده متفاوت است دادخواست ابطال مصوبه دولت که در اجرای ماده 4 قانون نوسازی تنظیم شده وجهی ندارد و به همین جهت درخواست رد دادخواست تنظیمی را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین درینجفآبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رای هیات عمومی:
حکم مقرر در ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3/12/1366 در مقام تعیین ارزش معاملاتی املاک توسط کمیسیون تقویم املاک به منظور محاسبه و وصول مالیات بردرآمد مربوط به معاملات و نقل و انتقال املاک مشمول قانون مذکور انشاء و منصرف از حکم ماده 4 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 7/9/1347 موضوع تعیین بهای اراضی و ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده شهرها براساس ممیزی شهرداری و مصوبات سایر مراجع ذیصلاح مقرر در ماده مذکور به منظور محاسبه و وصول عوارض خاص سالانه در اجرای ماده2 قانون اخیرالذکر است. بنابراین مصوبه شماره 9136/ت227هـ مورخ 19/6/1373 هیأت وزیران مغایرتی با قانون ندارد.
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.