ابطال مصوبه شماره 4169/ت25703-هـ مورخ 13/5/1381 هیأت وزیران.

ابطال مصوبه شماره 4169/ت25703-هـ مورخ 13/5/1381 هیأت وزیران.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای حسین اکبری قرینی. با خواسته ابطال مصوبه شماره 4169/ت25703-هـ مورخ 13/5/1381 هیأت وزیران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 307/81

شاکی : آقای حسین اکبری قرینی.

تاریخ رأی: يکشنبه 11 دی 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، هیأت وزیران در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مبادرت به تصویب مصوبه شماره 4169/ت25703-هـ مورخ 13/5/1381 نموده است که به دلایل ذیل الذکر مخالفت آن را با ماده قانونی صدرالذکر اعلام و تقاضای ابطال آن را دارد.
اولین هدف و منظور مقنن طبق نص قانون تطبیق وضع کارکنان دستگاههای مشمول مقررات خاص در مواردی که در قانون نظام پیش بینی نشده است می‎باشد. لیکن در مصوبه مذکور هیأت وزیران صرفاً به تطبیق وضع متخصصین دستگاههای اجرائی بسنده نموده است که با این وصف و حذف متخصصین قوه قضائیه تبعیض قائل شده است. بنابمراتب مصوبه مورد شکایت بر خلاف مقتضای ماده 6 قانون نظام هماهنگ موجب ناهماهنگی شده و ابطال آن مورد تقاضا است.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 55160 مورخ 17/12/1381 اعلام داشته‎اند، در ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مقرر شده است «به دولت اجازه داده می‎شود در اجرای نظام هماهنگ پرداخت به منظور تطبیق وضع کارکنان دستگاههای مشمول مقررات خاص و حذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تخصصی و مدیریت در مواردی که در این قانون پیش بینی نشده است فوق العاده‎های خاصی وضع نماید.» لذا با توجه به اینکه قانونگذار طبق ماده مذکور وضع فوق‎العاده‎های خاصی را برای تحقق اهداف مندرج در این ماده علی‎الاطلاق به دولت واگذار نموده است.
بنابراین تصمیم‎گیری در مورد وضع و میزان فوق‎العاده‎هایی که به استناد ماده یاد شده برقرار می‎گردد با دولت بوده علیهذا درخواست رد دادخواست مطروحه را دارد. جهت مزید اطلاع اضافه می‎نماید هیأت دولت برای قضات و همچنین کارکنان دستگاه قضائی فوق‎العاده‎های جذب ویژه برقرار نموده است. طبعاً دولت براساس اختیارات خاص از ماده 6 قانون یاد شده متناسب با مشاغل هر یک از دستگاهها اتخاذ تصمیم می‎نماید و انتظار وضع فوق‎العاده یکسان و بدون توجه به نوع مشاغل دولتی موجه نخواهد بود.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به اینکه مصوبه مورد اعتراض در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به تصویب رسیده است و دارندگان رتبه‎های قضائی از نظر مقررات استخدامی و حقوق و مزایای قانونی تابع مقررات خاص از جمله ماده 14 قانون فوق‎الذکر می‎باشند، بنابراین مصوبه هیأت وزیران از جهت مورد اعتراض شاکی مغایرتی با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.