ابطال ماده 9 آیین‎نامه اجرائی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز و از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی موضوع تصویب‎نامه شماره 9866/245 مورخ 2/7/1373 هیأت وزیران.

ابطال ماده 9 آیین‎نامه اجرائی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز و از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی موضوع تصویب‎نامه شماره 9866/245 مورخ 2/7/1373 هیأت وزیران.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمدجواد حسنی. با خواسته ابطال ماده 9 آیین‎نامه اجرائی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز و از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی موضوع تصویب‎نامه شماره 9866/245 مورخ 2/7/1373 هیأت وزیران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 653/83

شاکی : آقای محمدجواد حسنی.

تاریخ رأی: يکشنبه 30 ارديبهشت 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، حسب مقررات تبصره 4 ماده 3 قانون نظام هماهنگ برای مستخدمینی که واجد یکی از عناوین ایثارگری یا مدیریت و یا برجستگی خاص باشند در مقام همترازی با سایر مستخدمین امتیازاتی از جمله یک الی دو گروه شغلی تشویقی مقرر گردیده است. علاوه بر آن به موجب تبصره 7 الحاقی به همان ماده برخورداری از دو گروه تشویقی ایثارگران بابت خدمات برجسته و مدیریت علاوه بر گروه استحقاقی موضوع تبصره 3 بلامانع اعلام گردیده است، بدین ترتیب در صورت وجود شرایط قانونی احراز حداکثر 4 گروه شغلی برای ایثارگران مدیر و یا ایثارگران برجسته امکان پذیر خواهد بود. به موجب مقررات ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز و ازکار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب 30/6/1372 در صورت حالت اشتغال ایثارگران، با پیش‎بینی پستها یا مشاغل سازمانی با نام در تشکیلات مربوط همتراز با مشاغل قبلی آنان به منزله مستخدم شاغل تلقی و تابع مقررات قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت بوده و از لحاظ پرداخت حقوق یا اجرت و فوق‎العاده شغل، مزایای شغل یا مزایای مستمر و همچنین افزایش سنواتی و ارتقاء گروه و سایر عناوین مشابه، همانند مستخدمین شاغل با دو گروه بالاتر و یا عناوین مشابه توسط دستگاههای ذیربط با آنان رفتار خواهد شد و بر اساس مقررات استخدامی ذیربط با سنوات مقرر بازنشسته و پس از آن از حقوق بازنشستگی یا مستمری مربوط بهره‎مند خواهد شد. ملاحظه می‎فرمایند که مراد مقنن از تصویب قانون اخیر برقراری امتیاز ویژه دیگر از جمله تخصیص دو گروه علیحده از امتیازات مقرر در تبصره‎های 3 و 7 ماده 3 قانون فوق الاشعار بوده است. متأسفانـه هیأت وزیران در مقـام تصویب آیین‎نامه اجرائـی قانون مذکور بـه منظور عالیه و ه‍دف رفاهی مقنن

عنایت نداشته و در ماده 9 آیین‎نامه اجرائی مذکور جمع بین دو گروه تشویقی تخصیصی را در حالت اشتغال ممنوع نموده است. با توجه به مراتب مذکور ابطال ماده 9 آیین‎نامه اجرائی فوق‎الذکر مورد تقاضا است. مشاور و رئیس دفتر معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 3031 مورخ 28/2/1384 با ارسال تصویر نامه شماره 241800/1604 مورخ 3/1/1384 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور اعلام داشته‎اند: 1- مطابق تبصره (4) ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 مقرر شده است «دولت می‎تواند در موارد زیر به مستخدمین یکی الی دو گروه تشویقی علاوه بر گروه استحقاقی آنان اعطاء نماید. الف- آزادگان، ب- جانبازان انقلاب اسلامی، ج- رزمندگانی که حداقل 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در جبهه‎های نبرد حق علیه باطل خدمت نموده‎اند. د- مدیران، ه‍- مستخدمینی که خدمات برجسته انجام داده باشند.» بنابراین اعطای گروههای موضوع تبصره‎های 4 و 7 قانون فوق جنبه الزامی ندارد، کما اینکه به تمامی مدیران به استناد تبصره 4 الزاماً دو گروه تشویقی داده نمی‎شود. از طرفی به موجب قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز و از کارافتاده مصوب 1372 (که به طور مؤخر تصویب شده) احتساب دو گروه بالاتر جنبه الزامی دارد و علی القاعده تأثیر آن در موضوع نسبت به قانون نظام هماهنگ پرداخت همین امر باشد و نه اعطای مضاعف دو گروه تشویقی به ویژه آنکه سبب (ایثارگری) در هر دو قانون واحد است. هیأت عمومـی دیوان عـدالت اداری در تـاریخ فـوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
علاوه بر اینکه احکام مقرر در تبصره 4 ماده 3 و تبصره 7 الحاقی به قانون نظام هماهنگ پرداخت در باب اعطای گروه تشویقی به آزادگان، جانبازان انقلاب اسلامی، رزمندگانی که حداقل 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در جبهه‎های نبرد حق علیه باطل خدمت نموده‎اند، مدیران و مستخدمینی که خدمات برجسته انجام داده باشند، مفید الزام واحدهای دولتی مربوط به اعطای گروههای مزبور نیست، اساساً مدلول تبصره 7 الحاقی به قانـون فوق‎الذکر مصوب21/1/1381در خصوص جـواز اعطای یک یا دو گروه تشویقـی به ایثارگران مشمـول

بندهای (د) و (ه‍( تبصره 4 ماده 3 قانون فوق الاشعار مفهم تسری مقررات فوق‎الذکر به افراد شاغل است در صورتی که اعطاء دو گروه به مستخدمین شهید، جانباز از کارافتاده کلی، جانباز، آزاده، از کارافتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی موضوع ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز و از کارافتاده مصوب 1372 ناظر به مستخدمینی است که به منزله مستخدم شاغل تلقی می‎شوند. مضافاً اینکه برخورداری از دو بار گروه تشویقی براساس قوانین متفاوت فوق‎الذکر به اعتبار شرایط خاص ایثارگری محمل قانونی ندارد و در نتیجه ماده 9 تصویب‎نامه مورد اعتراض مغایر قانون و خارج از حدود اختیار هیأت وزیران در وضع مقررات دولتی نیست./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.