ابطال ماده 53 آیین‎نامه اجرائی مدارس مصوب ششصدو پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20/5/1379.

ابطال ماده 53 آیین‎نامه اجرائی مدارس مصوب ششصدو پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20/5/1379.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای میکائیل دهقانی فیروزآبادی. با خواسته ابطال ماده 53 آیین‎نامه اجرائی مدارس مصوب ششصدو پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20/5/1379. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 405/84

شاکی : آقای میکائیل دهقانی فیروزآبادی.

تاریخ رأی: يکشنبه 28 مرداد 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، 1- مطابق بندهای یک و 3 ماده 53 آیینامه اجرائی مدارس، حق حضور در کلاسهای مدرسه از دانش آموزان متاهل سلب می‎شود. در حالی که مطابق اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. 2- مطابق بند 2 ماده 53 آیین‎نامه مذکور دانش آموزان متاهل ترغیب به حضور و ثبت نام در مدارس بزرگسالان شده‎اند. از آنجائی که این مدارس هزینه‎هایی را جهت ثبت نام دریافت می‎نمایند، این موضوع با رایگان بودن تحصیل موضوع اصل 30 قانون اساسی منافات دارد. ثانیاً، از آنجائی که این مدارس غالباً کلاسهای خود را در بعداز ظهرها تشکیل می‎دهند و تا پاسی از شب به طول می‎انجامد، استفاده از این مدارس برای دانش آموزان خصوصاً دختران بسیار مشکل می‎نماید. 3- در بند 4 ماده 53 برای تحصیل این دانش آموزان (متاهل) در مدارس روزانه شرایطی مقرر شده است که با برخوردهای سلیقه‎ای مدیران، عملاً این بند نیز کارآیی خود را از دست داده است. 4- مطابق توضیحات بالا وضع این آیین‎نامه بند (الف) از اصل 21 قانون اساسی زیر سؤال می‎رود. در پایان ابطال ماده 53 آیین‎نامه اجرائی مدارس مورد تقاضا است. مدیرکل حقوقی، املاک و حمایت قضائی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به شکایت مذکور ضمن ارسال تصویرنامه شماره 8/1552/120 مورخ 19/6/1384 دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش اعلام داشته‎اند، شورای عالی آموزش و پرورش به استناد ماده یک قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش اصلاحی مورخ 29/7/1381 مجلس شورای اسلامی، مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاستهای کلی نظام و قوانین و مقررات موضوع می‎باشد و وفق بند 7 از ماده 6 قانون مزبور تصویب مقررات اجرائـی و انضباطی مدارس متناسب بـا اصول آموزشی وتربیتی و شرایط خاص دانش آموزان

و …. را بر عهده دارد. نظر باینکه ادامه تحصیل دختران متاهل با توجه به شرایط خاص آنان نیازمند تدبیر مناسب و رعایت کلیه جوانب آموزشی و تربیتی است، شورای عالی آموزش و پرورش با در نظر گرفتن کلیه جوانب تربیتی و انضباطی و رعایت حال آنان و به منظور اعطای تسهیلات در ادامه تحصیل این گونه دانش آموزان 4 تبصره برای ادامه تحصیل ایشان پیش‎بینی نموده است که بندهای یک و 3 و 4 ماده 53 به صورت رایگان و با شرایط و ضوابط خاص خود صورت می‎پذیرد و ادامه تحصیل وفق بند 2 ماده 53 در مدارس بزرگسالان (دوره‎های شبانه) به استناد ماده 14 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 با پرداخت هزینه‎های آموزشی امکان پذیر می‎باشد. با عنایت به مراتب فوق، ماده 53 آیین‎نامه اجرائی مدارس مغایرتی با اصول 21 و 30 قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه نداشته، لذا خواهشمند است رأی مقتضی صادر فرمایید. هیأت عمومـی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با توجه به اختیارات قانونی شورای عالی آموزش و پرورش در تعیین ضوابط مربوط به تحصیل اشخاص در واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و تنظیم ساعات تحصیل و تدریس و سایر امور مربوط، ماده 53 آیین‎نامه اجرائی مدارس و شقوق چهارگانه آن مصوب ششصدو پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20/5/1379 که زمینه تحصیل افراد متاهل را در شرایط گوناگون فراهم کرده است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از اختیارات قانونی مربوط نیز نمی‎باشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.