ابطال ماده 3 طرح تطبیق وضعیت کارکنان بانک مرکزی با قانون نظام هماهنگ پرداخت و بند 2 مصوبه هفتصدو نود و یکمین جلسه شورای پول و اعتبار و تبصره یک ماده 20 آیین‌نامه استخدامی بانک مرکزی.

ابطال ماده 3 طرح تطبیق وضعیت کارکنان بانک مرکزی با قانون نظام هماهنگ پرداخت و بند 2 مصوبه هفتصدو نود و یکمین جلسه شورای پول و اعتبار و تبصره یک ماده 20 آیین‌نامه استخدامی بانک مرکزی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای حمیدرضا شکیبانیا و آقای غلامحسین عربیه. با خواسته ابطال ماده 3 طرح تطبیق وضعیت کارکنان بانک مرکزی با قانون نظام هماهنگ پرداخت و بند 2 مصوبه هفتصدو نود و یکمین جلسه شورای پول و اعتبار و تبصره یک ماده 20 آیین‌نامه استخدامی بانک مرکزی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 78/304 و 79/13

شاکی : آقای حمیدرضا شکیبانیا و آقای غلامحسین عربیه.

تاریخ رأی: يکشنبه 30 ارديبهشت 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
شکات طی دادخواست‌های تقدیمی اعلام داشته‌اند، ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، سوابق تجربی مستخدمین را بدون هیچ قید و وصفی در ارتقاء مؤثر دانسته و براساس ماده 12 قانون مذکور بانک مرکزی می‌بایست سوابق تجربی را در ارتقاء تأثیر می‌داد، لیکن به استناد مصوبه 4/2/72 شورای پول و اعتبار و تبصره یک بند (ب) ماده 20 آیین‌نامه استخدامی بانک سوابق مذکور را فقط در افزایش سنواتی قابل محاسبه دانسته و به استناد ماده 3 طرح تطبیق وضعیت کارکنان بانک فقط از لحاظ بازنشستگی اقدام نموده و از تأثیر آن در ارتقاء گروه استنکاف می‌ورزد.
مدیرکل کارگزینی و رفاه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 14330 مورخ 3/7/1379 اعلام داشته‌اند، ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت مطابق تبصره یک ماده 20 آیین‌نامه استخدامی بانک در بانک مرکزی رعایت شده‌ است لیکن نه در مورد هر سابقه خدمتی که هیچ ارتباطی با شغل کارمند نداشته‌ باشد و یا مورد نیاز بانک نبوده‌ است لازم به ذکر است که شعبه 16 دیوان عدالت اداری در این خصوص موجب رأی وحدت‎رویه و لازم‎الاتباع شماره 119 مورخ 17/10/13763 هیأت عمومی دیوان و بر حسب آیین‌نامه استخدامی بانک‌ها «احتساب سنوات خدمت قبل از ورود به بانک از لحاظ تجربه و به منظور ارتقاء گروه یا ترفیع پایه یا درجه الزامی نمی‌باشد.» تخلفی مشاهده ننموده و قرار رد شکایت صادر نموده‌ است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‏نماید.
رای هیات عمومی:
شورای پول و اعتبار که به حکم بند یک ماده 18 قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18/4/1351 مرجع وضع مقررات استخدامی کارکنان بانک مرکزی شناخته شده در مقام وضع مقررات استخدامی مذکور به شرح تبصره 2 ماده 2 مصوبه سیصدو نود و پنجمین جلسه مورخ 2/11/1358 و آیین‌نامه استخدامی کارکنان بانک مرکزی و دستورالعمل اجرایی مربوط به نحوه تطبیق وضع استخدامی کارکنان آن بانک و کیفیت احتساب سنوات خدمت آنان را معین و مشخص کرده‌ است بنابه جهات فوق‌الذکر و عنایت به مفاد رأی شماره 119 مورخ 17/10/1373 هیأت عمومی دیوان که در مقام ایجاد وحدت‎رویه صادر شده‌ است مقررات مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.