ابطال ماده 2 و 3 و تبصرههای یک، 2 و 3 ماده 3 از آییننامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و بازنشستگی.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمدرضا زمزمه. با خواسته ابطال ماده 2 و 3 و تبصرههای یک، 2 و 3 ماده 3 از آییننامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و بازنشستگی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 278/84
شاکی : آقای محمدرضا زمزمه.
تاریخ رأی: يکشنبه 17 تير 1386
شماره دادنامه :
(ب) فوقالذکر و روش محاسبه حل مسئله در جهت شفاف سازی صراحتاً معترف و اذعان دارند. ثانیاً گرچه تبصره 3 ماده واحده قانون وصول اخذ مابه التفاوت متعلق سهم بازنشستگی را از شخص (مستخدم) مجاز دانسته، لیکن مخالفت صریح با ماده 183 قانون کار و ماده 28 و 36 قانون تأمین اجتماعی دارد، به این معنی که شخص بیمه شده به صورت همگانی بیمه اجباری شده است نه اختیاری یا خویش فرما و به تبع این و آن اگر چنانچه مابه التفاوتی هم نسبت به اصل به موازین قانون و مقررات مربوط، ملحوظ و محرز و تعلق پذیر مسئولین پرداخت مکلفین آن در قانون میباشند. لذا تزریق و تجویز مسئولیت تکالیف کارفرمایان و صندوقهای بازنشستگی، اعم از دولتی یا غیر دولتی به شخص بیمه شده (مستخدم) به منزله نفی قوانین مربوط و حاکمیت مطلق آییننامه که صندوقهای مذکور طراحان اصلی و پیشنهاد دهندگان به آییننامه موصوف میباشند. مضافاً اینکه: در حالیکه تأخیر کارفرمایان در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت اصل و فرع آن، رافع مسئولیت سازمان یا صندوقهای بازنشستگی در مقابل بیمه شده نخواهد بود، متأسفانه آییننامه موصوف با ماده 10 خود خلاف این را ثابت میکند که عنقریب دادخواست جداگانه در این مورد تسلیم دیوان محترم خواهد گردید. ب) شاکی به شرح لایحه تکمیلی اعلام داشتهاند: با اشاره به متن ماده 2 خواسته که در تعیین وجوه قابل انتقال و مابه التفاوت متعلقه به مشمولین همان ماده، مقررات آییننامه (ماده 3، 1-3) مجری خواهد بود. اولاً: ماده واحده قانون، میزان و مبانی محاسبه و نحوه انتقال کسورات حق بیمه سهم بازنشستگی را برای مشمولین قبل از تصویب ماده واحده قانون و بعد از تصویب آن تکلیف و مقرر نموده است. لذا دیگر نیازی به اجازه آییننامه نبوده و اصولاً در صلاحیت و یا وظایف و اختیارات او نمیباشد. ثانیاً: مابه التفاوت متعلقه برای آن دسته از مشمولین تامین اجتماعی و مشابه (غیر دولتی) بر مبنای تبصره 3 ماده واحده قانون میباشد که آییننامه تمایزی قائل نیست و شامل دولتی (کشوری) و غیر دولتی اجرا و اعمال مینماید بنابه مراتب مورد تقاضای رسیدگی و ابطال موارد شکایت را دارد. مشاور معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در پاسخ به شکایات مذکور مبادرت به ارسال تصویر نظریه شماره 105906/1604 مورخ 28/6/84 سازمان مدیریت و برنامهریزی نمودهاند در این نامه آمده است: در تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/65 مجلس شورای اسلامی به انتقال حق بیمه مربوط به سهم بازنشستگی آن دسته از مشمولین قانـون تأمین اجتماعی و صندوقهـای مشابـه (که بـه مأخذ مذکور در مـاده واحده از سایـر
صندوقهای بازنشستگی دریافت گردیده) از صندوقهای بازنشستگی قبلی به صندوقهای بازنشستگی جدید و همچنین اخذ مابه التفاوت از مستخدمین ذینفع اشاره شده و در قسمت اخیر تبصره فوق تجویز گردیده میزان و نحوه اخذ سهم بازنشستگی مزبور بر اساس آییننامهای است که به تصویب هیأت محترم وزیران میرسد. بنابه مراتب فوق و با توجه به اینکه شاکی در دادخواست تنظیمی صرفاً کلی گویی نموده و مشخصاً در مورد اینکه مفاد آییننامه پیش گفته با کدام قسمت از قانون مربوط مغایرت دارد، مطلبی ننوشته، لذا شکایت ایشان مردود است که بدین ترتیب به مفاد آییننامه یاد شده اشکالی وارد نیست. هیأت عمومـی دیوانعـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور رؤسا و مستشـاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
الف- اعتراض به تبصرههای یک، 2 و 3 ماده 3 آییننامه اجرائی تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و بازنشستگی قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و به شرح دادنامه شماره 178 مورخ 3/6/1381 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون شناخته نشده است. بنابراین موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم مجدد در خصوص اعتراض شاکی نسبت به تبصرههای مزبور وجود ندارد و شکایت وی مشمول مدلول دادنامه فوقالذکر است. ب- طبق تبصره یک ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و بازنشستگی مصوب 1365 «انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی اشخاصی که از قبل از تصویب این قانون به موجب قوانین مربوط، حق بیمه، یا کسور بازنشستگی آنان از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگر منتقل شده است، مشمول مقررات این قانون نخواهد بود.» نظر به حکم مقنن و مفهوم مخالف، مدلول ماده 2 آییننامه مورد اعتراض موضوع شمول قانون فوقالذکر به مواردی که حق بیمه یا کسور بازنشستگی طبق قانون از 27/3/1365 از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگر منتقل شده است در حدی که مفهم این معنی است موافق قانون فوقالذکر است و مغایرتی با قانون ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسیفرد
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.