ابطال ماده 18 آیین نامه اجرائی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه شرکت تعاونی مسکن.

ابطال ماده 18 آیین نامه اجرائی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه شرکت تعاونی مسکن.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی تعاونی مسکن فرهنگیان شوشتر. با خواسته ابطال ماده 18 آیین نامه اجرائی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه شرکت تعاونی مسکن. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 227/83

شاکی : تعاونی مسکن فرهنگیان شوشتر.

تاریخ رأی: يکشنبه 25 دی 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته ‎است، قراردادن هر نوع امتیاز میان اعضاء شرکت تعاونی جهت تقسیم وانتخاب منازل شرکت تعاونی مغایر با ماهیت شرکت از جهت شرع و قانون و موجب اختلاف میان اعضاء می‎باشد. لذا با توجه به دلائل مذکور خواستار ابطال ماده 18 آیین نامه اجرائی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه شرکت تعاونی مسکن و اعمال ماده 598 قانونی هستیم.
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت تعاون در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 17784/13/260 مورخ 24/4/1383 اعلام داشته‎اند، وزارت تعاون به منظور سامان بخشیدن به موضوع واگذاری واحدهای مسکونی ساخته شده مبادرت به تهیه و تنظیم آیین‎نامه نمونه‎ای موسوم به «آیین‎نامه اجرائی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه» به صورت خام که گویای معیارها و ضوابط الویت‎بندی اعضاء در مراحل واگذاری واحدهای مسکونی ساخته شده است، نموده و تیپ آن را به شرکتهای تعاونی مسکن ابلاغ می‎نماید. از سوئی همانطوری که اساسنامه هر شرکت تعاونی وفق تبصره 3 ماده 32 قانون مبحوث عنه می‎بایست به تصویب اعضای همان تعاونی برسد، در این مورد نیز لازم است آیین‎نامه اجرائی موصوف که به عنوان آیین نامه داخلی هر شرکت تعاونی محسوب می‎شود، به تصویب اعضای همان تعاونی برسد و در فرآیند تصویب آن در هر تعاونی قابلیت تغییرو تحول خواهد داشت.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیات عمومی
به موجب ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تصویب‎نامه‎ها، آیین‎نامه‎ها و سایر مقررات دولتی از جهت مغایرت آنها با احکام شرع یا قانون و یا خارج بودن از حدود اختیارات قوه مجریه قابل اعتراض و رسیدگی در هیأت عمومی دیوان است. نظر به اینکه آیین نامه اجرائی تبصره 3 ماده 3 اساسنامه شرکت تعاونی مسکن متضمن قاعده الزام‎آوری نمی‎باشد بنابراین اعتراض شاکی نسبت به آن قابل طرح و رسیدگی و در هیأت عمومی دیوان نیست.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.