ابطال ماده 18 آیین‌نامه داروخانه‎ها.

ابطال ماده 18 آیین‌نامه داروخانه‎ها.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم فیروزه موسوی. با خواسته ابطال ماده 18 آیین‌نامه داروخانه‎ها. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 460/78

شاکی : خانم فیروزه موسوی.

تاریخ رأی: يکشنبه 2 ارديبهشت 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، در آیین‌نامه تأسیس داروخانه‎ها شروطی برقرار گردیده از آن جمله که برای شهرهای بیش از 300 هزار نفر جمعیت در ازاء هر 7 هزار نفر یک پروانه تأسیس داروخانه صادر می‎نماید. در حالی که هم‎اکنون در داروخانه‎های موجود صف‏های طولانی جهت اخذ دارو وجود دارد. از این آیین‌نامه دکترهای داروساز جوان و بیکار متضرر می‎شوند. لذا برابر اصل 43 قانون اساسی (بند 4) آزادی انتخاب شغل از حقوق اساسی هر فرد است و قابلیت سلب ندارد و شروط آیین‌نامه مذکور مغایر بند 4 و بند 7 اصل 54 قانون اساسی بوده تقاضای ابطال آن را دارد.
مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 3573/ن مورخ 28/4/1379 اعلام داشته‎اند، مستند قانونی تهیه آیین‌نامه داروخانه‎ها ماده 24 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 و بندهای 11 و 12 و 13 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال 1367 می‌باشد که قانونگذار به صراحت اجازه تهیه و تصویب آیین‌نامه و ضوابط مربوط را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعطاء نموده است و در خصوص موضوع مربوط به تعداد داروخانه‎ها در هر منطقه با توجه به جمعیت که این امر یکی از عوامل در توزیع نیروی انسانی و امکانات بهداشتی درمانی است که در اجرای بندهای 1، 6، 11 از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که برمبنای وظایف محوله اقدام نموده است. لذا آیین‌نامه داروخانه‎ها و به ویژه مسئله تعداد داروخانه‎ها براساس جمعیت خلاف مقررات نیست، بلکه ضوابط قانونی به‌طور دقیق در آن رعایت شده است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‎نماید.
رای هیات عمومی:
به موجب ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1367 تدوین سیاست‌ها و تعیین خط‌مشی‎ها مربوط به مسئولیت‌ها و تکالیف خاص در قلمرو ارائه خدمات پزشکی، بهداشتی، درمانی، دارویی و توزیع عادلانه و متناسب نیروی انسانی لازم و خدمات مذکور از جمله تأسیس داروخانه و تعیین تعداد آنها در هر یک از نقاط کشور با عنایت به میزان جمعیت و حجم نیازمندی‌های همگانی و امکانات موجود و سایر عوامل مؤثر به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راجع است.
نظر به مراتب فوق‎الذکر و تکلیف آن وزارتخانه در زمینه تهیه آیین‌نامه‎های اجرایی قانون مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1334، ماده 18 تأسیس داروخانه‎ها در باب تعیین شرایط اجازه تأسیس داروخانه در هر محل براساس تعداد جمعیت موافق حدود صلاحیت و اختیارات قانونی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مغایرتی هم با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.