ابطال ماده 17 آیین‎نامه مرخصی‎ها.

ابطال ماده 17 آیین‎نامه مرخصی‎ها.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای علی‎اکبر نیکنام. با خواسته ابطال ماده 17 آیین‎نامه مرخصی‎ها. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 268/84

شاکی : آقای علی‎اکبر نیکنام.

تاریخ رأی: يکشنبه 13 شهريور 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، به موجب ماده 17 آیین‎نامه مرخصی‎ها در صورت عدم موافقت مدیر مستخدم با درخواست مرخصی وی ذخیره مرخصی فقط برای سال بعد ذخیره می‎شود. و اگر سال بعد نتواند مرخصی برود کلاً حقوق او از دست می‎رود. با عنایت به مغایرت ماده 17 مذکور با روح قوانین و رأی هیأت عمومی در خصوص ماده 16 همین آیین‎نامه درخواست ابطال آن را دارد.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 27406 مورخ 19/5/1384 اعلام داشته‎اند. نظر به اینکه درخواست ابطال ماده 17 آیین‎نامه مرخصی‎ها مصوب 22/7/1346 هیأت وزیران قبلاً در هیأت عمومی دیوان بررسی و منجر به صدور دادنامه شماره 69 مورخ 6/3/1380 و اعلام عدم مغایرت قانونی شده است، علیهذا با توجه به وحدت موضوع شکایت رد دادخواست را خواهان است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
اعتراض نسبت به ماده 17 آیین‎نامه مرخصی‎ها مصوب هیأت وزیران قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و به شرح دادنامه شماره 69 مورخ 6/3/1380 هیأت عمومی دیوان خلاف قانون شناخته نشده است. بنابراین موردی برای رسیدگی به اعتراض مجدد نسبت به همان ماده و اتخاذ تصمیم در این خصوص وجود ندارد و موضوع اعتراض مشمول مدلول دادنامه فوق‎الذکر است.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.