ابطال ماده 17 آیین‌نامه مرخصی‎ها مصوب 22/7/1346.

ابطال ماده 17 آیین‌نامه مرخصی‎ها مصوب 22/7/1346.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای پرویز میرزااحمدی. با خواسته ابطال ماده 17 آیین‌نامه مرخصی‎ها مصوب 22/7/1346. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 85/79

شاکی : آقای پرویز میرزااحمدی.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 خرداد 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، برابر ماده ماده 47 قانون استخدام کشوری قانونگدار به‌طور مطلق به مستخدمین رسمی دولت حق استفاده از یک ماه مرخصی استحقاقی را در سال با استفاده از حقوق و مزایا داده است. لیکن در تدوین آیین‌نامه اجرایی، هیأت دولت علیرغم اطلاق عام قانون، قائل به تفسیر و تخصیص شده و برابر ماده 17 آیین‌نامه مرخصی‎ها مصوب 22/7/1346 مستخدمین رسته آموزشی و غیر آموزشی را از هم تفکیک نموده است.
حال این‌که تعطیلات فصلی در هیچ یک از قوانین مدونه به‌عنوان مرخصی استحقاقی مستخدم مصرح نشده، لذا اتخاذ چنین تصمیماتی نوعی جنبه قانونگذاری داشته و خارج از حیطه اقتدار قوه مجریه می‌باشد و مغایر با اطلاق قانون استخدام کشوری بوده لذا درخواست ابطال آن مورد تقاضا است.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 31996 مورخ 8/8/1379 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 36915/53/2 مورخ 23/7/1379 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی نموده است. در این نامه آمده «قانونگذار طبق ماده 50 قانون استخدام کشوری ترتیبات و تشریفات مرخصی مواد 47 و 48 و 49 را موکول به تدوین آیین‌نامه‎ای از سوی هیأت وزیران نموده لذا این جواز به‌طور صریح هیأت وزیران را مجاز به تعیین چگونگی تحصیل مرخصی‌های مزبور برای کلیه مستخدمین رسمی از جمله مستخدمین رسته آموزشی نموده است. مفاد ماده 17 آیین‌نامه مرخصی‎ها با مفاد ماده 47 قانون استخدام کشوری هیچ‌گونه مغایرتی ندارد و مستند به ماده 50 قانون اخیرالذکر تصویب آن در حیطه اختیارات هیأت دولت بوده است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‎نماید.
رای هیات عمومی:
با عنایت به این‌که حسب ماده 50 قانون استخدام کشوری ترتیبات و تشریفات تحصیل مرخصی‎های مقرر در مواد 47 و 48 و 49 قانون مذکور به تدوین و تصویب آیین‌نامه‎ها مصوب هیأت وزیران محول و موکول شده و طبق ماده 7 آیین‌نامه مرخصی‎ها موافقت با اعطاء مرخصی سالانه به مستخدم رسمی و تعیین تاریخ استفاده از آن به عهده رئیس اداره مربوط واگذار گردیده است، ماده 17 آیین‌نامه مرخصی‎ها مغایرتی با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.