ابطال ماده 14 و تبصره آن از آیین‎نامه اجرائی قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی.

ابطال ماده 14 و تبصره آن از آیین‎نامه اجرائی قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم نسرین کجوری. با خواسته ابطال ماده 14 و تبصره آن از آیین‎نامه اجرائی قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 30/81

شاکی : خانم نسرین کجوری.

تاریخ رأی: يکشنبه 20 دی 1383

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، در ماده واحده قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین … آمده است«از تاریخ تصویب این قانون پرداخت حقوق مستمری و مزایای مستمر ماهانه وراث پرسنل نیروهای مسلح و کارمندان کشوری که بعد از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی شهید یا مفقود شده یا می‎شوند به بنیاد شهید انقلاب اسلامی محول می‎گردد. در تبصره 5 ماده فوق‎الاشاره تصریح شده است، انجام خدمات رفاهی و برقراری امتیازاتی که بموجب قوانین و مقررات استخدامی موجود به این قبیل مستمری بگیران تعلق می‎گیرد کماکان بعهده دستگاه متبوع اینگونه کارمندان خواهدبود در صورتی که بنیاد شهید انقلاب اسلامی خدمات رفاهی بیشتری را به وراث سایر شهدا و مفقودین ارائه نماید مستمری بگیران مذکور نیز از آن بهره‎مند خواهند شد. آیین‎نامه اجرایی قانون فوق‎الاشاره در جلسه مورخ 15/5/65 هیأت وزیران به تصویب رسیده است و در ماده 15 و همچنین ماده 17 آن به موضوع خدمات رفاهی و امتیازاتی که به وراث شهدا و مفقودین تعلق می‎گیرد پرداخته است و از حکم تبصره 5 قانون تبعیت نموده است. ولی در ماده 14 آیین‎نامه مواردی را تصویب نموده است که ضمن مغایرت با تبصره 5 قانون واگذاری با مفاد مواد 15 و 17 فوق‎الاشاره نیز منافات و مغایرت دارد که متأسفانه موجب معطل ماندن اجراء برخی تسهیلات و خدمات به خانواده معظم شاهد گردیده است. در ماده 14 اشعار می‎دارد، اعطاء کمکهای غیر نقدی مستمری و وظیفه‎بگیران شهدا که برابر مقررات تبصره 56 قانون بودجه سال 63 و آیین‎نامه اجرائی آن پرداخت می‎شود با بنیاد شهید انقلاب اسلامی خواهد بود. هزینه مربوط به سال 65 وسیله سازمان موضوع ماده یک این قانون به حساب بنیاد شهید انقلاب اسلامی واریز خواهد شد. بنیاد شهید انقلاب اسلامی از سال 66 به بعد اعتبار مربوط به اجرای این ماده را در بودجه خود پیش‎بینی خواهد نمود. تبصره «بنیاد شهید انقلاب اسلامی موظف است پس از دریافت اعتبار موضوع این ماده حسب مورد نسبت به تهیه بن کمکهای غیر نقدی و یا دفترچه کمکهای غیر نقدی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تحویل آن به مستمری یا وظیفه بگیران اقدام نماید.» ملاحظه می‎نماید ماده 14 آیین‎نامه فوق‎الذکر و تبصره آن به عمومیت تبصره 5 قانون که بطور کلی انجام خدمات رفاهی و برقراری امتیازات را کماکان برعهده دستگاه متبوع گذارده بود خدشه وارد کرده است و همچنین با مفاد مواد 15 و 17 آیین‎نامه اجرائی مغایرت دارد و موجب ممانعت دستگاهها از ارائه برخی خدمت رفاهی به خانواده معظم شاهد کارکنان دستگاه گردیده است از جمله این امر در حال حاضر موجب محرومیت خانواده معظم شاهد نیروی مسلح از برخورداری از خدمات دفترچه اتکا گردیده است. لذا درخواست ابطال ماده 14 آیین‎نامه اجرائی و تبصره آن را خواهانم. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 49811 مورخ 22/10/82 مبادرت به ارسال تصویر نامه‎های شماره 3575/82/723 مورخ 23/4/81 بنیاد شهید انقلاب اسلامی و شماره20/15/401/1140/24305 مورخ 3/9/82 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نموده است. 1- در نامه معاون تعاون و امور مجلس بنیاد شهید انقلاب اسلامی آمده است، از آنجائی که بنیاد شهید فاقد توانائی تأمین اعتبار لازم در این زمینه بوده و از طرفی با تحولات اقتصادی کشور فروشگاههای زنجیره‎ای شاهد و 15 خرداد نیز همپای این تحولات رشد کافی نداشته و از ارائه خدمات شایسته ناتوان گردیده‎اند، لذا شکایات متعددی از سوی خانواده‎های شاهد دریافت گردیده است. بنیاد شهید انقلاب اسلامی آمادگی کامل خود را در جهت همکاری و رفع مانع از انجام خواستة بحق و قانونی خانواده‎های شاهد اعلام و یادآور می‎شود رفع تناقض بین آیین‎نامه اجرائی و اصل قانون می‎تواند به صورت جدی راهگشا بوده و بخشهای مختلف نیروهای مسلح با تقبل سهم خویش در مورد شهدا و مفقودین پرسنل تحت امر نسبت به احقاق حق بازماندگان این عزیزان اقدام نماید که مسلماً در ارتقاء سطح روحیه افراد شاغل نیز تاثیر به سزائی خواهد داشت. 2- در نامه معان حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع آمده است، تبصره ماده 14 آیین‎نامه اجرائی مورد نظر بر خلاف مفاد آن ماده با عدول از حکم صدر تبصره 5 قانون، بنیاد شهید انقلاب اسلامی را مکلف به اعطاء دفترچه کمکهای غیر نقدی نیروهای مسلح به وراث شهداء و مفقودین لشکری نموده است. در حالی که اعطاء دفترچه غیر نقدی به پرسنل نیروهای مسلح بعنوانی یکی از خدمات رفاهی ویژه ناشی از قوانین و مقررات خاص نیروهای مسلح بوده و مختص پرسنل لشکری می‎باشد. نتیجه اینکه به نظر معاونت متبوع تبصره ماده 14 آیین‎نامه اجرائی قانون واگذاری پرداخت بر خلاف صدر تبصره 5 قانون تهیه و تصویب گردید و خواسته شاکی در این خصوص وارد و مقرون به صحت می‎باشد. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
نظر به اینکه به موجب تبصره 5 ذیل ماده واحده قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی، انجام خدمات رفاهی و برقراری امتیازاتی که به موجب قوانین و مقررات استخدامی موجود به مشمولین قانون مزبور تعلق می‎گیرد، کماکان به عهده دستگاه متبوع این گونه کارمندان خواهد بود، بنابراین ماده 14 آیین‎نامه اجرائی قانون فوق‎الذکر و تبصره ذیل آن که پرداخت خدمات رفاهی کارکنان مزبور را به سازمان دیگر محول نموده است، مغایر تبصره 5 ماده واحده فوق‎الذکر تشخیص و به موجب قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد .

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.