ابطال ماده یک آیین‌نامه اجرایی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران.

ابطال ماده یک آیین‌نامه اجرایی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای عزیز عبادی. با خواسته ابطال ماده یک آیین‌نامه اجرایی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 257/75

شاکی : آقای عزیز عبادی.

تاریخ رأی: شنبه 11 اسفند 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به نص صریح ماده (50) قانون نظام وظیفه عمومی به استناد به ماده یک آیین‌نامه اجرایی مزایای شغل مصوب 5/9/68 هیأت وزیران موضوع ماه (139) قانون ارتش که می‌گوید «به پرسنل کادر ثابت و پیمانی مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/66 طبق این آیین‌نامه ماهیانه مبلغی به‌عنوان مزایای شغل پرداخت می‌گردد.» به علم عدم ذکر عنوان پرسنل وظیفه در آیین‌نامه فوق اینجانب را فاقد استحقاق مزایای تکاوری اعلام نموده و از پرداخت مزایای فوق‌الذکر استنکاف ورزیده است در ماده 139 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران «پرسنل» به صورت عام بیان شده و اسمی از پرسنل کادر یا پیمانی و یا وظیفه برده نشده است و کلمه پرسنل در ماده فوق مستنداً به بند (ب) ماده (21) قانون ارتش به پرسنل وظیفه نیز اطلاق می‌گردد. بنابراین حذف پرسنل وظیفه از شمار پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران در ماده یک آیین‌نامه مذکور و تخصیص دادن معدنی کلمه «پرسنل» مندرج در ماده (139) فقط به پرسنل کادر و پیمانی فاقد دلیل قانونی بوده و بر خلاف نص صریح ماده (139) و بند (ب) ماده 21 قانون موصوف و موجب تضییق دامنه شمول مواد قانونی مذکور می‌گردد، در نتیجه خروج قوه مجریه از حدود اختیارات قانونی خود می‌باشد. معاون پرسنلی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 17/11/204- 29/5/73 اعلام داشته‌اند، با بررسی فصل هفتم قانون آجا و همچنین ماده (130)همین قانون که مقدم بر سایر بخش‌های این فصل می‌باشد کاملاً مشخص است که بخش‌های مزبور در خصوص مقررات ماده (130) ق آجا بوده و در این ماده صراحتاً وجوه دریافتی ماهانه پرسنل کادر ثابت و پیمانی اعم از حقوق مزایای مستمر و مزایای شغل تعیین گردیده است، بنابراین مزایای شغل مندرج ماده (139) ق آجا در حقیقت تشریح جزئیات مقررات ماده (130) بوده و هیچ‌گونه ارتباطی به پرسنل وظیفه نخواهد داشت. فلذا قید عبارت «به پرسنل کادر ثابت و پیمانی مشمول قانون آجا…» در صدر ماده 1 آیین‌نامه اجرایی شغل با توجه به مقررات ماده (130) ق آجا بوده و هیچ‌گونه معایرتی بین مصوبه هیأت محترم وزیران با مقررات قانونی از جمله ماده 139 نداشته و ادعای خواهان مبنی بر ابطال ماده (1) آیین‌نامه مزبور و پرداخت مزایای شغل به پرسنل وظیفه مبنای صحیحی ندارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اتفاق آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
با توجه به ماده 130 قانون آجا که در مقام بیان حقوق ماهانه پرسنل ارتش اعم از کادر ثابت و پیمانی بوده است و ماده 139 نیز ناظر به تعیین مزایای شغل همان پرسنل مذکور در فصل هفتم (ماده 130)می‌باشد و ماده 1 آیین‌نامه اجرایی مزایای شغلی پرسنل ارتش مصوب 1368 در اجرای مفاد ماده مزبور انشاء و تصویب شده، خلاف قانون تشخیص داده نمی‌شود.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.