ابطال قسمت اخیر ماده 29 آیین‎نامه قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

ابطال قسمت اخیر ماده 29 آیین‎نامه قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی کانون سردفتران و دفتریاران. با خواسته ابطال قسمت اخیر ماده 29 آیین‎نامه قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 57/83

شاکی : کانون سردفتران و دفتریاران.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 شهريور 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، به موجب قسمت اخیر تبصره 3 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 23/10/1381 پرداخت مالیات و عوارض پس از مواعد مقرر موجب تعلق جریمه‎ای معادل 5/2% به ازاء هر ماه تأخیر خواهد بود.
هیأت دولت به موجب قسمت اخیر ماده 29 آیین‎نامه اجرائی قانون مذکور مصوب 28/12/1381 مقرر داشته «جریمه مزبور معادل 5/2% درصد به ازاء هر ماده تأخیر بوده و به صورت روزشمار محاسبه می‎شود. با عنایت به اینکه جریمه به صورت روزشمار مورد نظر قانونگذار نبوده است ابطال قسمت اخیر ماده 29 آیین‎نامه قانون مذکور را تقاضا دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
اعتراض نسبت به قسمت آخر ماده 29 آیین‎نامه اجرائی قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دریافت جریمه به صورت روزشمار به لحاظ تأخیر در پرداخت مالیات و عوارض مقرر قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و با احراز مغایرت آن با تبصره 3 ماده 6 قانون فوق‎الذکر ابطال شده است بنابراین موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در این‎باره وجود ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.