ابطال قسمت اخیر ماده 2 اصلاحی تصویبنامه شماره 18298/ت27840/ه مورخ 9/4/1382 هیأت وزیران.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای جعفر قدرت نماشبستری. با خواسته ابطال قسمت اخیر ماده 2 اصلاحی تصویبنامه شماره 18298/ت27840/ه مورخ 9/4/1382 هیأت وزیران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 769/83
شاکی : آقای جعفر قدرت نماشبستری.
تاریخ رأی: يکشنبه 6 خرداد 1386
شماره دادنامه :
قانونی دانسته است. توسعه یا تضییق محدوده قانون از اختیارات خاص مجلس شورای اسلامی است لذا با عنایت به اینکه قسمت اخیر مدلول ماده 2 تصویبنامه مذکور بر خلاف دستور اصل 138 قانون اساسی تنظیم و ابلاغ گردیده، ابطال این بخش از تصویبنامه مورد تقاضا است. قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 21606 مورخ 19/5/1384 اعلام داشتهاند: 1- مستند آییننامه ماده یک قانون نظارت بر کاهش هزینههای غیر ضرور و جلوگیری از تجمل گرائی مصوب سال 1370 است که در ماده یک آن آمده است «به منظور کنترل هزینههای غیر ضرور و مبارزه با تجملگرائی در وزارتخانهها، نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداریها، سازمانها، بانکها، شرکتها و واحدهای مختلف وابسته به قوه مجریه، مقننه و قضائیه و کلیه نهادهای انقلاب اسلامی و تمام دستگاههائی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف موضوع تبصره 30 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظف است، علاوه بر انجام وظایف مذکور در تبصره فوقالذکر، آییننامه نحوه استفاده از امکانات عمومی از قبیل، اتومبیل، هواپیما، هلیکوپتر، مسافرتهای خارجی، پذیرائیها و دیگر هزینههای اداری، خدماتی و رفاهی را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.» همانگونه که ملاحظه میشود ماده یک قانون مزبور تمام مؤسسات و شرکتهای وابسته به قوای سه گانه را مورد حکم قرار داده و حتی با درج کلمه «تمام» در ابتدای عبارت «دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است» جای هرگونه ابهام و اجمال را برای مستثنی شدن دستگاههای اجرائی از اجرای قانون بسته است. 2- عبارت «دستگاههائی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است.» به روشنی دلالت دارد دستگاههایی مورد نظر است که باید نام آنها ذکر شود. لذا از این جهت با عبارت «مستلزم تصریح نام» تفاوتی ندارد. 3- در موارد متعدد قانونی نام دستگاههایی که به عنوان مصداق هر یک از عبارتهای یاد شده (مستلزم ذکر نام – مستلزم تصریح نام) ذکر شده مشابهت تام دارد. به عنوان مثال به بند (و) تبصره 2 قوانین بودجه سالهای 1376 و 1379 میتوان اشاره نمود. هیأت عمومـی دیوان عـدالت اداری در تـاریخ فـوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس ازبحث و بـررسی و انجام مشـاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
نظر به اینکه قید واژههای ذکر نام یا تصریح نام برخی از مؤسسات دولتی دارای قوانین و مقررات خاص به هدف شمول قوانین عام نسبت به آنها در مصوبات دولتی متضمن تبعیت از حکم مقنن و منحصراً مفید تأکید بر شمول قانون عام به مؤسسات مورد نظر است و عبارات مزبور از حیث افاده معنی و مفهوم تفاوتی با یکدیگر ندارد، بنابراین ماده 2 تصویبنامه شماره 18298/ت27840 ه مورخ 9/4/1382 هیأت وزیران، از جهت مورد ادعا مغایر قانون و یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نمیباشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسیفرد
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.