ابطال قسمتی از آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری.

ابطال قسمتی از آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای سلام‌اله امین‌نیا. با خواسته ابطال قسمتی از آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 124/75

شاکی : آقای سلام‌اله امین‌نیا.

تاریخ رأی: شنبه 11 اسفند 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند، کانون وکلای دادگستری با در نظر گرفتن و ملحوظ کردن بند 4 و تبصره الحاقی به بند 4 ماده 32 آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب وزیر دادگستری وقت که با متن قانون علی الخصوص ماده 10 آن‌که شرایط دریافت پروانه وکالت طی آن امضاء شده و احراز حسن سابقه خدمت در زمره آنها نمی‌باشد مخالفت صریح و بین دارد. بنابه مراتب درخواست ابطال آن را دارد. اداره حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 7560/7- 24/11/1375 اعلام داشته‌اند الحاق تبصره ذیل بند 4 ماده 32 آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در سال 47، در واقع برای توجیه و احراز بندهای 3 و 4 و 5 ماده 10 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال 33 است و مغایرتی با قانون مذکور نداشته و موردی برای ابطال آن به نظر نمی‌رسد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
با توجه به بند 5 ماده 10 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال 1333 و این‌که اصولاً مراجع بررسی صلاحیت برای بررسی مجاز به مطالبه سوابق و استعلام از مراجع ذیربط می‌باشند بنابراین بند 4 الحاقی و تبصره آن خلاف قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.