ابطال قسمتهائی از آیین‎نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده شاهد مصوب 27/1/1382 هیأت وزیران

ابطال قسمتهائی از آیین‎نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده شاهد مصوب 27/1/1382 هیأت وزیران

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای مصطفی محمدی جورکویه. با خواسته ابطال قسمتهائی از آیین‎نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده شاهد مصوب 27/1/1382 هیأت وزیران از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 956/85

شاکی : آقای مصطفی محمدی جورکویه.

تاریخ رأی: يکشنبه 25 آذر 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، سرهنگ خلبان رجبعلی محمدی جورکویه که هلیکوپتر وی هنگام ماموریت ویژه در تاریخ 9/3/1383 سقوط کرد و کمیسیون ماده 120 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران نامبرده و سایر کادر پرواز همراه وی را در جلسه 720 مورخ 8/4/1383 شهید اعلام کرد، لیکن بنیاد شهید به استناد آیین‎نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده‎های شاهد مصوب 27/1/1382 خودداری می‎کند. این در حالی است که آیین‎نامه مذکور مخالف قانون ارتش، مواد 107 و 120 و 121 مورخ 7/7/1366 و ماده واحده قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح به بنیاد شهید و تبصره 4 آن می‎باشد. لذا ابطال ماده 2 و 3 و 6 آیین‎نامه تعیین مصادیق عملی شهید … مصوب 27/1/1382 هیأت وزیران را خواستارم. قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به شکایت فوق طی لایحه شماره 140515 مورخ 3/9/1386 اعلام داشته‎اند، قانونگذار در مواد 4و 16 اساسنامه قانونی بنیاد شهید انقلاب اسلامی تصریح نموده است، ماده 4 اساسنامه قانونی بنیاد شهید، «منظور از شهید در این قانون کسی است که جان خود را در راه انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن و یا دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده و یا می‎نماید. ضوابط تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده‎های شاهد به موجب آیین‎نامه‎ای خواهد بود که توسط بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‎رسد.» ماده 16 اساسنامه قانونی بنیاد شهید، «کلیه قوانین و مقررات مغایر با این اساسنامه لغو می‎گردد» در صورتی که قوانین قبلی درخصوص مصادیق شهیدعلیرغم ماده 16 قانون اساسنامه بنیاد شهید معتبر تلقی شود،

معهذا بنیاد شهید نمی‎تواند خارج از ضوابط مقرر در قانون خود فردی را تحت پوشش بنیاد شهید قرار دهد. والبته قوانینی که برای نیروهای مسلح یا وزارت اطلاعات وظایفی در خصوص شناسایی شهدا و برقراری تسهیلاتی برای خانواده آنان مقرر کرده توسط نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات لازم الاجراء است. در مواردی که مقام معظم رهبری، به هر دلیل یا استنادی افرادی را مصداق شهید تلقی نموده یا بنمایند مطابق بند 15 ماده 2 تصویب‎نامه مذکور هیأت وزیران برای بنیاد شهید نیز ملاک اجرا بوده و هست. با توجه به مراتب رد شکایت را خواستار است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
قانونگذار به شرح ماده 4 قانون اساسنامه بنیاد شهید مصوب 1377 ضمن تعریف شهید، ضوابط تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده شاهد را به موجب آیین‎نامه‎ای اعلام داشته است که توسط بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‎رسد و در ماده 16 اساسنامه مذکور تصریح کرده است که «کلیه قوانین و مقررات مغایر با این اساسنامه لغو می‎گردد.» نظر به مراتب فوق‎الذکر و اینکه آیین‎نامه تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده شاهد مصوب 2/2/1382 به اذن مقنن توسط مراجع ذیصلاح تهیه و به تصویب هیأت وزیران رسیده است و حسب ماده 7 آیین‎نامه مذکور نیز در صورت بروز اختلاف بین بنیاد شهید، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سایر دستگاهها در تطابق مصادیق شهید با مفاهیم آن، تصمیم قطعی در حل اختلاف به عهده کمیسیون مقرر در ماده اخیرالذکر محول شده و رأی کمیسیون لازم الاجراء اعلام گردیده است، بنابراین آیین‎نامه مورد شکایت در قسمت مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.