ابطال صورتجلسه شماره 3356- 18/9/74 هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران

ابطال صورتجلسه شماره 3356- 18/9/74 هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمد رضا نجفی با خواسته ابطال صورتجلسه شماره 3356- 18/9/74 هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 77/76

شاکی : آقای محمد رضا نجفی

تاریخ رأی: شنبه 19 مهر 1376

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند، طی ابلاغ 29/11/54 به خدمت رسمی شرکت مخابرات ایران درآمدم ولی چون قبل از استخدام رسمی دو سال خدمت مقدس سربازی را انجام دادم و بدیهی است برای احتساب این مدت با توجه به حقوق و مزایای همان وقت حق بیمه متعلقه را بماخذ همان حقوق و مزایای در آن وقت کسر می‌گردد و به اداره بیمه فرستاد در سال 74 طبق صورتجلسه 3356- 18/9/74 هیأت مدیره شرکت مخابرات اعلام کردند که برای پرداخت حق بیمه باید حقوق و مزایای فعلی ملاک عمل قرار گیرد. این صورتجلسه مغایر با قوانین قبلی است که هنوز هم به خود باقی می‌باشد و باعث اضرار به کارمندان جزء مخابرات می‌باشد. مدیر کل دفتر حقوقی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 12230- 105 مورخ 13/12/75 اعلام داشته‌اند، سازمان تأمین اجتماعی طی نامه شماره 41194/6- 2/12/72 بر اساس مواد 34 و 36 و 43 قانون استخدامی شرکت‌های دولتی انجام احتساب ایام خدمت سربازی از خدمت در شرکت را موکول به تمایل مستخدم و احتساب آخرین حقوق و مزایای زمان قبل را تقاضا نموده‌اند. ضمناً صورتجلسه و مصوبه هیأت مدیره شرکت متبوع هم بر همین اساس و مواد قانونی مارالذکر و خالی از هرگونه خدشه صحیحاً تهیه گردیده است. قانونگذار حسب منطوق و مفهوم مواد قانونی مارالبیان احتساب ایام خدمت سربازی قبل از استخدام در شرکت را موکول به تمایل مستخدم از استفاده از آن را نموده و ضمناً نحوه محاسبه آن را نیز آخرین حقوق و مزایای مستخدم در زمان تقاضا مقرر داشته است. زیرا مستخدم در صورت عدم تمایل می‌تواند 30 سال تمام در شرکت دولتی خدمت نماید، فلذا مستخدم مکلف خواهد بود که تمایل خود را در این مورد بشرکت متبوع اعلام دارد و از زمان اعلام آخرین حقوق و مزایای او مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت‌الله موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید:
رای هیات عمومی:
با عنایت به مواد 34 و36 و 43 مقررات استخدامی شرکت‌های دولتی مصوب 5/3/52 و سایر مقررات مربوط به کیفیت احتساب خدمت وظیفه عمومی و میزان کسور بازنشستگی یا حق بیمه مربوط به ایام مذکور مصوبه مورد اعتراض مغایرت با قانون ندارد.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.